Digitale leermiddelen zijn niet meer weg te denken
Uit OMJS Magazine #9
Tekst: Teun van Lith
In OMJS magazine #9 (mei 2023) komt een artikel met titel ‘Digitale geletterdheid, dat is iets met computers … toch?’
Binnenkort volgt het hele artikel online. Vooralsnog vind je hieronder de bronnen behorende bij het artikel.
Bronnen
Frèrejean, J., Strien, J.L. van, Kirschner, P.A. & Brand-Gruwel, S. (2016). Completion strategy or emphasis manipulation? Task support for teaching information problem solving. Computers in Human Behavior, 62, 90-104.
Heitink, M., Meelissen, M., Luyten, H. & Veldkamp, B. (2020). Leerlingmonitor Digitale Geletterdheid. Kennisnet. Beschikbaar op: https://www.kennisnet.nl/app/uploads/kennisnet/publicatie/Kennisnet-Leerlingmonitor-Digitale-Geletterdheid.pdf
Kennisnet (2017). Monitor Jeugd en media 2017. Beschikbaar op: https://www.kennisnet.nl/app/uploads/kennisnet/publicatie/jeugd_media/Kennisnet_Monitor_Jeugd_en_Media_2017.pdf
Levy, N. (2022). The bad news about fake news. Social Epistemology Review and Reply Collective 6(8), 20-36.
Mediawijsheid (2022). Digitale geletterdheid. Mediawijsheid.nl. Beschikbaar op: https://www.mediawijsheid.nl/digitale-geletterdheid/
Meelissen, M.R.M., Punter, R.A. & Drent, M. (2014). Digitale geletterdheid van leerlingen in het tweede leerjaar van het voortgezet onderwijs. Nederlandse vakgroep voor de International Computer and Information Literacy Study. Beschikbaar op: https://www.researchgate.net/publication/298790472_Digitale_geletterdheid_van_leerlingen_in_het_tweede_leerjaar_van_het_voortgezet_onderwijs
Pickard, V. (2016). Media failures in the age of Trump. The Political Economy of Communication, 4(2), 118-122.
SLO (2018). Digitale geletterdheid. SLO. Beschikbaar op: https://slo.nl/publish/pages/6198/startnotitie-digitale-geletterdheid.pdf
SLO (2022). Over digitale geletterdheid. SLO. Beschikbaar op: https://www.slo.nl/sectoren/po/digitale-geletterdheid-po/digitale-geletterdheid-po/digitale-geletterdheid/
Smahel, D., Machackova, H., Mascheroni, G., Dedkova, L., Staksrud, E., Ólafsson, K., Livingstone, S. & Hasebrink, U. (2020). EU Kids Online 2020. Survey results from 19 countries. EU Kids Online. Beschikbaar op: https://www.eukidsonline.ch/files/Eu-kids-online-2020-international-report.pdf
Walter, N. & Tukachinsky, R. (2019). A meta-analytic examination of the continued influence of misinformation in the face of correction: How powerful is it, why does it happen, and how to stop it? Communication Research, 47(2), 155-177.
Welzen, A. van, Soeters, D. & Kersen, C. van (2021). Online vaardig begint offline. Publieksrapport Monitor Digitaal Vaardig Gedrag. Choice Insights. Beschikbaar op: https://www.bibliotheeknetwerk.nl/sites/default/files/documents/Online%20vaardig%20begint%20offline.pdf
Wonderen, R. van & Peeters, M. (2022). Werken aan weerbaarheid tegen desinformatie en eenzijdige meningsvorming. Evaluatie lesprogramma Under Pressure. Verwey-Jonker Instituut. Beschikbaar op: https://www.platformjep.nl/documenten/rapporten/2022/04/25/rapport-werken-aan-weerbaarheid-tegen-desinformatie-en-eenzijdige-meningsvorming
Teun van Lith
Onderwijsadviseur en projectmedewerker kindvolgsysteem Looqin.
Meer over digitale geletterheid?
Bekijk ons aanbod van trainingen in de OMJS academie.