Opleiding Rekencoördinator
Uitgerekend iets voor jou.
Als rekencoördinator heb je een aantal rollen: specialist/inspirator/onderzoeker en procesbegeleider/coach. Deze eenjarige post-hbo-opleiding besteedt aandacht aan alle competenties die je hiervoor nodig hebt: als coördinator voor je school, als specialist op vakinhoud en als onderdeel van een breder netwerk. Je verwerft kennis, doet onderzoek, werkt in leerteams en voert praktijkopdrachten uit. Daarnaast is er expliciete aandacht voor de veranderkundige aspecten die van belang zijn voor de rol van rekencoördinator.
Over de opleiding:
In de opleiding wordt expliciet aandacht besteed aan de veranderkundige aspecten die van belang zijn voor de rol van rekencoördinator.
22
260
4
Inhoud
Onze visie op de rekencoördinator
Binnen het onderwijs zien we een verandering van aansturing in (ontwikkel)processen binnen de school, te weten gespreid leiderschap. Veel PO-scholen werken met inhoudelijke coördinatoren (bouw, rekenen, taal, gedrag). Deze opleiding geeft deelnemers, die al enkele jaren leraar zijn, de kennis, vaardigheden en houding in handen om de rol van rekencoördinator binnen hun eigen school of binnen het bestuur te vervullen.
- Klaar binnen 1 jaar!
- Een (online) intakegesprek met deelnemer en schoolleider/intern begeleider.
- Ruime periodes tussen de tweedaagsen om het geleerde in de praktijk te brengen.
- Werken in leerteams om samen te verdiepen en te leren (bijvoorbeeld intervisie en werken aan gezamenlijke opdrachten).
- Werken met tussentijdse consultmomenten voor tussenliggende vraagstukken.
- Inspirerende en activerende werkvormen.
- Directe vertaling naar eigen (team)processen en schoolbeleid: samen met je team onderzoeksmatig aan de slag!
- Veel ruimte voor uitwisseling en intervisie.
- Ontwikkelen van een brede kennis van alle rekendomeinen.
- Bij alle domeinen aandacht voor groep 1 tot en met 8.
- Gratis toegang tot Piex tijdens de duur van de gehele opleiding! Piex is dé verzamelplek als het gaat om online trainingen over onderwijskundige thema’s: van vernieuwend leren tot specifieke vakinhoud.
Jouw docenten
Deze uitspraak past volledig binnen haar visie over het onderwijs. Vanaf het moment dat ze begon aan de lerarenopleiding werd Kimberly geboeid en geprikkeld door nieuwe inzichten en ontwikkelingen binnen het onderwijs.
Om zichzelf verder te verdiepen in het onderwijs is ze de opleiding tot remedial teacher gaan volgen. Tijdens deze opleiding heeft Kimberly onderzoek gedaan naar interventies voor het realiseren van effectieve rekeninstructie voor kinderen met specifieke didactische onderwijsbehoeften. Daaropvolgend is ze later de opleiding tot rekenspecialist gaan volgen.
Naast haar rol als onderwijsadviseur volgt Kimberly ook de opleiding onderwijswetenschappen.
Na een aantal jaren ervaring als leraar binnen het reguliere onderwijs is ze nu graag bezig met het meedenken over en het realiseren van (nieuwe) onderwijsontwikkelingen binnen scholen.
Haar doel is van onderwijs een belevenis te maken waarbij leerlingen intrinsiek gemotiveerd zijn en meer autonoom kunnen en mogen zijn in hun eigen individuele leerproces. Daarnaast vindt Kimberly het welzijn en de competenties van leraren en docenten erg belangrijk. Deze zijn voorwaardelijk voor het realiseren van goed onderwijs.
Het belang van de voorwaarden om tot leren te komen zorgde ervoor dat ze zich ging specialiseren in gedrag en coaching van leerkrachten. Een sterk pedagogisch klimaat als basis om te kunnen groeien. In haar werk gaat ze graag op zoek naar het waarom, met welk doel doen we iets en wat willen we ermee bereiken.
Haar brede expertise in het onderwijs en haar kennis op het gebied van gedrag, coaching en kwaliteitszorg zet ze als adviseur in om mee te kijken naar het gehele proces in de school.
Daarnaast maakt Marieke deel uit van het expert team Rekenen binnen OMJS en kan hierin scholen ook op inhoud adviseren.
Haar toegankelijkheid, enthousiasme en creativiteit nemen je op een prettige manier mee terwijl ze samen met de school doelgericht aan ontwikkeling werkt.
Naast haar werkzaamheden bij Onderwijs Maak Je Samen werkt Ine landelijk voor de PO-raad binnen het project Goed worden, goed blijven. Waarin zij scholen begeleid om de basis weer op orde te krijgen.
"Ieder kind verdient begeleiding op maat, zo ook hun begeleiders binnen de school. Samen maken we onderwijs voor ieder kind."
Als opleidingsdocent bij Onderwijs Maak Je Samen wil ze leraren krachtiger maken, waardoor de kwaliteit van het onderwijs en het leren van de leerlingen worden versterkt. Wat zij het belangrijkste vindt in haar werk, is dat er nog meer bevlogen leraren worden opgeleid die een motiverende en stimulerende werking op hun leerlingen hebben.
Haar passie is bijdragen aan kwalitatief en innovatief onderwijs door samen te leren en innoveren in een professionele leergemeenschap met leraren. Sandra hanteert hierbij graag een onderzoeksmatige aanpak en een analytische, systematische houding; als leraar ‘onderzoek’ je elke dag.