Skip to main content

Opleiding Toekomstbewuste schoolleider Vakbekwaam (1 jaar) zijinstroom

Voor de leider.

Opleiding Toekomstbewuste schoolleider Vakbekwaam (1 jaar) zijinstroom

De opleiding tot Vakbekwaam schoolleider, ook voor zijinstromers. Vanuit de drie successtrategieën voor een toekomstbewuste schoolleider –veranderdeskundige, lerend leider en systeemspeler– werken we aan de vijf beroepspraktijken uit het schoolleidersregister.

Over de opleiding:

De opleiding kent naast de lesdagen en zelfstudie uren ook een sociale structuur, dat wil zeggen dat er tussen de lesdagen door in leerteams samen gestudeerd wordt. Je houdt voortgangsgesprekken met je docent en je ontvangt onderzoeksbegeleiding bij je praktijkonderzoek.

32

dagdelen

11

opleidingsdagen

700

sbu

Inhoud

Onze visie op een toekomstbewuste schoolleider

Er zijn drie successtrategieën voor een toekomstbewuste schoolleider:
  1. de schoolleider als veranderdeskundige
  2. de schoolleider als lerend leider
  3. de schoolleider als systeemspeler
Vanuit deze strategieën werken we aan de vijf beroepspraktijken van de schoolleider die in december 2020 zijn opgenomen in het schoolleidersregister. Daarnaast lopen er door de opleiding heen twee ontwikkelingslijnen: Persoonlijk Leiderschap en Praktijkonderzoek doen.
Opbrengsten:
  • Je hebt een sterk ontwikkelde, visiegerichte attitude.
  • Je staat stevig in relatie tot je omgeving.
  • Je bent je bewust van je maatschappelijke impact.
  • Je toont ondernemerschap.
  • Je kunt de organisatie vormgeven vanuit een onderwijskundige gerichtheid.
  • Je kunt strategieën hanteren voor samenwerken, leren en onderzoeken.
  • Je kunt de werkelijkheid vanuit verschillende denkmodellen benaderen en daarnaar handelen.

Jouw docent

Opleidingsdocent

Brigit van Rossum

"Volg het pad van jouw dromen, niet de snelweg van andermans verwachtingen."

Brigit heeft haar eigen pad in en rondom het onderwijs afgelegd.

Zij begon in 1998 als leraar in het basisonderwijs. Proefde in 2004 op haar tweede school aan het leidinggeven in de rol van middenmanager. En dat smaakte haar naar meer!

"Volg het pad van jouw dromen, niet de snelweg van andermans verwachtingen."

Brigit heeft haar eigen pad in en rondom het onderwijs afgelegd.

Zij begon in 1998 als leraar in het basisonderwijs. Proefde in 2004 op haar tweede school aan het leidinggeven in de rol van middenmanager. En dat smaakte haar naar meer!

Vanaf 2006 heeft zij als schoolleider van één en soms meerdere scholen tegelijk gewerkt. Leidinggeven aan onderwijs- en organisatieverandering en daarbij teams en scholen laten schitteren is haar expertise. Ze heeft de laatste school waar ze leiding aan heeft gegeven getransformeerd naar vernieuwend onderwijs op een nieuwe locatie. Vanaf 2014 is zij bovenschools gaan werken als senior-beleidsmedewerker onderwijskwaliteit en onderwijsontwikkeling, leidde ze een complex innovatieproject binnen de opleidingsscholen uit de regio en werd zij door haar bestuur uitgeleend aan Fontys om les te geven in de Master Leadership in Education en de opleiding vakbekwaam schoolleider van Magistrum. Zelf heeft zij in deze tijd ook haar master in onderwijsmanagement (MME) gehaald bij TIAS aan de universiteit van Tilburg.

Sinds 2017 werkt Brigit als zelfstandig leiderschapsdocent en heeft zij diverse leergangen ontworpen. Ze coacht en begeleidt leidinggevenden in het onderwijs, maar ook daarbuiten. Leidinggeven is vooral leidinggeven aan jezelf, vindt zij en de sector waarin je dat doet maakt niet zo veel verschil.

Zij heeft het proces van gespreid leiderschap onderzocht en hier over gepubliceerd. Ze weet als geen ander hoe je een lerende organisatie neerzet en de expertise en diversiteit in een team kunt laten opbloeien. Daarnaast leidt zij projecten in Nederland en in de Cariben voor opdrachtgevers als de PO-Raad/NRO en OCW/RCN. Brigit is ten slotte nog verbonden aan een onderwijsstichting vanuit haar rol als toezichthouder. Ze heeft zo’n beetje alle stoelen in het onderwijs wel ervaren. Toch vindt ze leraar zijn in haar favoriete onderwerpen leiderschap en organisatieontwikkeling wel de allermooiste combinatie van al haar ervaringen.

Bij Onderwijs Maak je Samen zie je haar expertise terug in de meerdere rollen. Als kerndocent van de schoolleidersopleidingen, begeleider en ontwikkelaar van leertrajecten voor (aanstaande) schoolleiders en als kwartiermaker van het leiderschapscentrum.

Close Menu

Onderwijs Maak Je Samen

Steenovenweg 50
5708HN Helmond

T: +31(0)492881157
E: info@onderwijsmaakjesamen.nl