Skip to main content

De onmisbare rol van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator

De intern begeleider/kwaliteitscoördinator speelt een cruciale rol binnen het onderwijs. Als spil in de ondersteuning van leerlingen, collega’s en het bredere schoolbeleid is de IB’er/KC’er een coach, analyticus, probleemoplosser en verbinder tegelijk. Maar hoe wordt deze rol eigenlijk ervaren? Wat betekent de IB’er/KC’er voor het team? En welke uitdagingen en successen komen daarbij kijken?

Om hierover in gesprek te gaan en op een interactieve manier inzichten te delen, starten we met een aantal inspirerende check-in activiteiten. Deze oefeningen helpen om samen stil te staan bij de impact, waardering en veelzijdigheid van de IB’er/KC’er.

Ontdek hoe we samen de rol van de intern begeleider/kwaliteitscoördinator nog sterker kunnen maken!

 

PS Overal waar IB staat kun je ook KC toepassen:

10 check-in activiteiten voor een teambijeenkomst met IB'ers/KC'ers

1. IB in één woord

Laat iedere deelnemer in één woord beschrijven wat volgens hen de rol of impact van de intern begeleider is. Verzamel de woorden op een digitaal prikbord (zoals Padlet of MentiMeter) of schrijf ze op een flip-over. Dit geeft direct inzicht in de perceptie en waardering van de IB’er.

2. IB dilemma's

Presenteer een paar prikkelende IB-gerelateerde dilemma’s, zoals: “Liever een perfect zorgdossier of een blij kind?” Laat iedereen kiezen en kort toelichten waarom. Dit opent een dialoog over prioriteiten en uitdagingen van de IB’er.

3. De IB-bingo

Maak een bingo met uitspraken of situaties die herkenbaar zijn voor leerkrachten en intern begeleiders  in de samenwerking met elkaar, zoals:
✅ “Wanneer de intern begeleider aansluit bij een “lastig” ouder gesprek voel ik mij gesteund.”
✅ “Ik heb weleens midden in de nacht over een casus nagedacht.”
Deelnemers vinken aan wat herkenbaar is – een leuke en luchtige manier om ervaringen te delen.

4. Mijn eerste hulpvraag

Laat iedereen kort terugdenken aan de eerste keer dat ze met een vraag bij de IB aanklopten. Wat was die vraag? Dit creëert een persoonlijke verbinding en laat de veelzijdigheid van de IB-rol zien.

5. De IB complimentenregen

Geef iedereen een post-it en laat ze een compliment of waardering voor de IB’er opschrijven. Deze worden op een “complimentenmuur” geplakt en vormen een positieve start van de bijeenkomst.

6. IB in beeld

Geef iedereen tijd om in 2 minuten een tekening of symbool te maken dat voor hen de rol van de IB’er weergeeft. Laat ze kort hun creatie toelichten. Dit stimuleert creativiteit en reflectie.

7. De IB elevator pitch

Vraag deelnemers om in 30 seconden uit te leggen wat zij denken dat een intern begeleider precies doet. Vergelijk de antwoorden met de realiteit – vaak zorgt dit voor verrassende inzichten.

8. IB tijdscapsule

Iedereen schrijft één wens of verwachting voor de toekomst van de IB’er op en stopt deze in een “tijdcapsule” (een doos of envelop). Open deze aan het einde van het jaar of tijdens een volgende bijeenkomst.

9. De IB top 3

Laat iedereen in duo’s overleggen en een “top 3” bedenken van wat zij onmisbaar vinden aan de rol van de intern begeleider. Bespreek de uitkomsten plenair en kijk waar overeenkomsten zijn.

10. Het IB-symbolenspel

Leg diverse voorwerpen op tafel (zoals een sleutel, kompas, vergrootglas, EHBO-kit) en laat iedereen een object kiezen dat voor hen symbool staat voor de rol van de intern begeleider. Laat ze kort uitleggen waarom ze dat voorwerp hebben gekozen.