Skip to main content

Denkvermogen – Strategisch en doelgericht leren

Denken over denken

Denkvermogen gaat over metacognitie: het vermogen van leerlingen om na te denken over hun eigen denkproces. Leerlingen die dit beheersen, kunnen problemen analyseren, strategieën kiezen en evalueren of hun aanpak effectief was.

Metacognitie is een sleutel tot diep leren, waarbij leerlingen niet alleen informatie onthouden, maar ook begrijpen hoe ze deze kennis kunnen toepassen. Wanneer een opdracht complex is, bepalen met name de metacognitieve vaardigheden het leerresultaat en niet het intellectuele vermogen (Hattie, 2009).

In groep 8 helpt dit leerlingen om zelfstandiger te worden en kritisch te denken. Dit sluit aan bij de vaardigheden die ze nodig hebben in de brugklas, waar de complexiteit van opdrachten toeneemt.

De PDCA-cirkel als hulpmiddel

De bron “Leren denken & leren leren – wel en niet doen” (Machielsen, 2021) adviseert het gebruik van de PDCA-cirkel om leerlingen te begeleiden in hun denkproces:

  • P (Plan): Bedenk een plan voor je aanpak;
  • D (Do): Voer het plan uit;
  • C (Check): Controleer en evalueer het resultaat;
  • A (Act): Pas het plan aan voor een volgende keer.

Dit model leert leerlingen dat fouten onderdeel zijn van leren en dat strategieën verbeterd kunnen worden door reflectie.

Sociaal-emotionele verbinding: de 5 G’s

Naast cognitieve processen spelen emoties een rol. Door gebruik te maken van de 5 G’s (Gebeurtenis, Gedachten, Gevoel, Gedrag, Gevolg) leren leerlingen begrijpen hoe hun gedachten en gevoelens invloed hebben op hun gedrag.
Dit helpt hen om effectiever te reageren op uitdagende situaties, zoals samenwerken of toetsen maken.

Niet voordoen, maar vragen stellen

Leerkrachten kunnen leerlingen hierbij helpen door het stellen van vragen. Daarbij is het de uitdaging om open vragen te stellen zonder daarbij de antwoorden in de mond te leggen. Vragen als: “Hoe weet je dat dit de beste oplossing is?” of “Wat zou je een volgende keer anders doen?” helpen de leerling te reflecteren op hun proces.
Door leerlingen zelf te laten redeneren, ontwikkelen ze kritisch denken en verantwoordelijkheid te nemen voor hun keuzes.

Waarom dit belangrijk is

Onderzoek laat zien dat metacognitieve vaardigheden sterk samenhangen met academisch succes (Veenman et al., 2006).
Door al in groep 8 te oefenen met denkstrategieën, zoals plannen, evalueren en aanpassen, maken leerlingen een stevige start in het voortgezet onderwijs.

Expeditie Brugklas

Denkvermogen vormt de brug tussen kennis en zelfregulatie. Het stelt leerlingen in staat hun eigen leerproces te sturen en hun aanpak te verbeteren. Ook in Expeditie Brugklas komt dit onderdeel terug: leerlingen worden tijdens dit programma uitgedaagd om in nieuwe, onbekende situaties strategieën te bedenken en toe te passen. Na elk onderdeel van de expeditie wordt er stilgestaan bij het leerproces door verbanden te leggen tussen de opgedane kennis en de ervaringen.  Zo ervaren zij in een realistische context hoe belangrijk het is om de tijd te nemen om te reflecteren. Dit bereidt hen niet alleen inhoudelijk, maar ook mentaal en sociaal voor op de overstap naar het voortgezet onderwijs, waar zelfstandigheid en strategisch handelen steeds belangrijker worden.

Naar overzicht blogserie

Bronnen

  • Machielsen (2021). Wat wel en niet te doen met doelen Leren denken & Leren; Leerkrachtgedrag bij niveau 8.
  • Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge.
  • Veenman, M.V.J., Van Hout-Wolters, B.H.A.M., & Afflerbach, P. (2006). Metacognition and learning: Conceptual and methodological considerations. Metacognition and Learning, 1(1), 3-14.