Skip to main content

In maart 2025 verscheen op LinkedIn een mooie post van directeur Kennis bij de Inspectie van het onderwijs Matthijs van den Berg over ‘Dijken van scholen’. 

‘Ik heb geen geheim van succes. Gewoon je best doen, iets leuk vinden en goede mensen om je heen verzamelen. Want alleen kun je niks. Met zijn allen kun je alles.’

📙 Als je onderwijsinspiratie zoekt, moet je het boek ‘Dijken van scholen’ van Jan Heijmans en Johan Spitteler lezen. Het barst van de voorbeelden van scholen waar met hart en ziel aan goed onderwijs wordt gewerkt: ’Hun verhalen zijn hoopvol, motiverend en bovenal eerlijk. Ze delen niet alleen hun successen, maar ook de weg ernaartoe.’

📖 ‘Wij doen niet zoveel per jaar. Daarmee bedoel ik dat er veel op een school afkomt. Als je alle initiatieven de school binnenlaat, heb je niet de tijd om de organisatieontwikkeling op te pakken zoals het moet. (…) Liever goed dan veel. Ik geloof in tegendruk om scherp te blijven kijken.’ Het Element, Koen Janssen

📖 ‘In het thematisch onderwijs zijn voor ons de doorgaande lijn en expliciete directe instructie essentieel, naast natuurlijk klassenmanagement. Goed onderwijs is ook: ervoor zorgen dat de randvoorwaarden aanwezig zijn om goed onderwijs te kunnen bieden. Dus dezelfde taal spreken, hoge verwachtingen in plaats van deficit-denken.’ De Witte Vlinder, Karin Helsen

📙 ‘We hebben een opendeurbeleid en de leerteams gaan bij elkaar op lesbezoek, filmen elkaar en bespreken dat na, bevragen elkaar kritisch en geven elkaar feedback. “Wat kan ik van je leren” is onze basishouding. We hebben de kracht van kwetsbaarheid ontdekt. ledere leerkracht kan alles leren, net als een kind. We zijn een lerende organisatie.’

📙 ‘Gevraagd naar waarom ze dit met elkaar kunnen, was het oordeel ‘zeer zwak’ van de Inspectie van het Onderwijs een keerpunt. Het bijbehorende urgentiebesef bracht de bereidheid om te veranderen en je kwetsbaar op te stellen bij de teamleden die besloten te blijven. De feedback die we krijgen, is helpend, voelt niet als kritiek en stimuleert een lerende houding.’

📖 ‘We vinden het belangrijk dat onze leerlingen kunnen groeien als persoon en dat ze aan het einde van hun schoolperiode meer geleerd hebben dan alleen cognitieve vaardigheden. Het gaat ons erom dat ze weten wie ze zijn, dat ze in de wereld staan en daarnaast een mooi diploma behaald hebben.’ De Lage Waard, Herman H., Arco Verbeek

📖 ‘We kunnen aan leerlingen zien of het nodig is om even mee te lopen naar binnen, zodat we in de klas goed kunnen starten. We zijn veel preventief bezig om niet te hoeven zoeken naar redenen voor ander gedrag van een leerling. Dat doen we bijvoorbeeld door goed in de ogen van het kind of de ouder te kijken.’ De Duizendpoot, Olcay Kurubas

📙 ‘Alle dijken van scholen hebben een uitgesproken eigen karakter, dat zich laat zien in hoe met leerlingen en met elkaar wordt omgegaan, met wat kan en niet kan. Ze werken sterk waardengericht. Vertrouwen hebben in de kennis, kunde en praktische wijsheid van leraren en leiders is essentieel. Ze werken vooral achter de schermen en niet in de spotlights; ze werken met liefde, aandacht en toewijding.’

Nieuwsgierig geworden? Bekijk of bestel ‘Dijken van scholen’ in de webshop van Uitgeverij OMJS.

Bestel Dijken van scholen