Skip to main content

Heeft jouw school subsidie ontvangen om te werken aan basisvaardigheden zoals taal, rekenen en digitale geletterdheid?   

Dan is het belangrijk om dit goed aan te pakken. In dit artikel vind je een overzicht van doordachte stappen en aandachtspunten die helpen om de subsidie doelgericht en duurzaam in te zetten. Van nulmeting tot borging – een praktische leidraad voor elke school die werk wil maken van stevige basisvaardigheden.  

1. Analyseer de beginsituatie 

  • Voer een nulmeting of audit uit om de beginsituatie en startniveau van leerlingen én leraren vast te stellen. Dit is essentieel voor het bepalen van de doelen en prioriteiten van het subsidieplan. 
  • Gebruik leerlinggegevens, toetsresultaten en (ouder- & medewerker)tevredenheid om sterktes en zwaktes te identificeren.

2. Stel concrete en meetbare doelen 

  • Maak gebruik van een SMART-formulering (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) zodat evaluatie mogelijk is.

3. Ontwikkel een samenhangende en onderbouwde interventiestrategie 

  • Kies bewezen effectieve methodes voor taal- en rekenonderwijs. 

4. Voer strategieën gefaseerd uit met tussentijdse evaluaties 

  • Werk volgens het ADDIE-model (Analyse, Design, Development, Implementation, Evaluation), waarbij je telkens bijstuurt op basis van voortgang en effectiviteit  

5. Zorg voor professionele ontwikkeling van leraren 

  • Investeer in coaching, lesobservaties en intervisie. Gebruik inzichten uit metacognitieve lesstudie en collegiale reflectie om onderwijskwaliteit te verhogen. 

6. Monitor en rapporteer systematisch 

  • Ontwikkel duidelijke indicatoren voor succes. Denk aan leerwinst, leraartevredenheid, en betrokkenheid van ouders. 
  • Houd rekening met mogelijke barrières zoals werkdruk, gebrek aan expertise, of organisatorische weerstand. 

7. Borg de aanpak duurzaam in het schoolbeleid 

  • Veranker succesvolle onderdelen in schoolgidsen, kwaliteitskaarten en beleidsplannen. 
  • Denk aan structurele tijdsinvestering voor basisvaardigheden, ook na afloop van de subsidieperiode. 

Conclusie

Een succesvolle aanpak bij subsidie voor basisvaardigheden vereist een datagestuurde, planmatige en participatieve benadering, waarbij evaluatie en duurzame inbedding essentieel zijn.