Heb je KarakterKracht in bezit? Dan ben je waarschijnlijk via de handleiding hier uitgekomen. Er zijn voor de inhoud van KarakterKracht diverse bronnen geraadpleegd.
Hieronder vind je de betreffende bronnen:
Heb je KarakterKracht in bezit? Dan ben je waarschijnlijk via de handleiding hier uitgekomen. Er zijn voor de inhoud van KarakterKracht diverse bronnen geraadpleegd.
Hieronder vind je de betreffende bronnen:
Bakx, A. (2024). De pedagogisch sensitieve leraar. Coutinho.
Bakx, A., Boer, E. de, Houtert, T. van & Brand, M. van den (2022). Werken met begaafdheid in de klas. Pedagogische sensitiviteit als leidraad. Van Gorcum.
Bakx, A., Samsen-Bronsveld, E., van Elderen, L., & van Horssen-Sollie, J. (2021). Self-descriptions of high-performing and regular-performing primary school students: An open, exploratory study. Roeper Review, 43(4), 256-271. https://doi.org/10.1080/02783193.2021.1967543
Betts, G. T., & Neihart, M. (1988). Profiles of the gifted and talented. Gifted Child Quarterly, 32(2), 248-253. https://doi.org/10.1177/001698628803200202
Betts, G. T., & Neihart, M. (2010). Revised profiles of the gifted and talented. https://talentstimuleren.nl/thema/stimulerend-signaleren/publicatie/269-revised-profiles-of-the-gifted-and-talented
De Gucht, V., Woestenburg, D.H.A. & Backbier, E. (2023). Do gifted individuals exhibit higher levels of Sensory Processing Sensitivity and what role do openness and neuroticism play in this regard? Journal of Research in Personality, 104, 104376. Beschikbaar op: https://doi.org/10.1016/j.jrp.2023.104376.
Diehl, M., Youngblade, L., Hay, E., & Chui, H. (2011). The development of self-representations across the life span. In K. L. Fingerman, C. A. Berg, J. Smith, & T. C. Antonucci (Eds.), Handbook of life-span development (pp. 611–646). Springer.
Gerven, van E. (red.) (2023). De Gids 2.0: Begaafdheid in het basisonderwijs. Uitgeverij Leuqer.
Harter, S. (2008). The developing self. In W. Damon & R. M. Lerner (Eds.), Child and adolescent development: An advanced course (pp. 216–262). Wiley.
Hattie, J. & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of educational research, 77(1), 81-112. https://doi.org/10.3102/003465430298487
Hertzog, N., Mun, R., DuRuz, B., & Holliday, A. (2018). Identification of strengths and talents in young children. In S. Pfeiffer, E. Shaunessy-Dedrick, & M. Foley-Nicpon (Eds.), APA handbook of giftedness and talent (pp. 301-316). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000038-020
Hoogeveen, L., Kroesbergen, E., O’Reilly, C., & Verschueren, K. (Eds.) (2024). European Handbook of Gifted Education and Talent Development. Routledge / Taylor & Francis Group.
Kieboom, T. (2016). Hoogbegaafd: als je kind (g)een Einstein is. Lannoo.
Mönks, F.J. (1985). Hoogbegaafden: een situatieschets. In: F.J. Mönks & P. Span (Red.). Hoogbegaafden in de samenleving. Dekker & Van de Vegt.
Mönks, F.J., & Ypenburg, I.H., (1993). Hoogbegaafde kinderen thuis en op school. Dekker & van de Vegt.
Park, N., Peterson, C., & Seligman, M. E. (2004). Strengths of character and well-being. Journal of social and Clinical Psychology, 23(5), 603-619. https://doi.org/10.1521/jscp.23.5.603.50748
Park, N., Peterson, C., & Seligman, M. E. (2006). Character strengths in fifty-four nations and the fifty US states. The journal of positive psychology, 1(3), 118-129. https://doi.org/10.1080/17439760600619567
Peterson, C., & Seligman, M. E. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification (Vol. 1). Oxford University Press.
Renzulli, J. S. (1978). What makes giftedness? Reexamining a definition. Phi Delta Kappan, 60(3), 180.
Renzulli, J., & Reis, S. (2018). The three-ring conception of giftedness: a developmental approach for promoting creative productivity in young people. In: S. Pfeiffer, E. Shaunessy-Dedrick and M. Foley-Nicpon (Eds.), APA handbook of giftedness and talent. Washington: American Psychological Association, pp. 185-199.
Ruit, P. (2021). Het werken met kernkwaliteiten in het basisonderwijs: onderzoek naar het versterken van welbevinden en het verhogen van het zelfbeeld bij leerlingen in het basisonderwijs met behulp van kernkwaliteiten [Proefschrift, universiteit van Groningen]. https://hdl.handle.net/11370/5747c325-3e65-49f1-aad1-4aa6451627fa
SLO. (z.d.). De begaafde leerling: Profielen. https://www.slo.nl/thema/meer/begaafde-leerling/profielen/
Smeets, K., Samsen-Bronsveld, E., Van Horssen-Sollie, J., & Bakx, A. (2021). Hoe zien (hoog)begaafde kinderen zichzelf? Gifted@248, 12-15.
Stokhof, H. (2018). How to guide effective student questioning? Design and evaluation of a principle-based scenario for teacher guidance. [Doctoral Thesis]. Open Universiteit. https://research.ou.nl/en/publications/how-to-guide-effective-student-questioning-design-and-evaluation-
Van Horssen-Sollie, J., Samsen-Bronsveld, E., Van Elderen, L., & Bakx, A. (2021). Wie ben ik? Een onderzoek naar het zelfbeeld van hoogbegaafde basisschoolleerlingen. Tijdschrift voor Remideal Teaching, 4, 14-17.
Van Manen, M. (2014). Weten wat te doen wanneer je niet weet wat te doen. Pedagogische sensitiviteit in de omgang met kinderen. Nivoz.
Wisniewski, B., Zierer, K., & Hattie, J. (2020). The power of feedback revisited: A meta-analysis of educational feedback research. Frontiers in Psychology, 10, 3087. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.03087
Park, N., Peterson, C., & Seligman, M. E. (2004). Strengths of character and well-being. Journal of social and Clinical Psychology, 23(5), 603-619. https://doi.org/10.1521/jscp.23.5.603.50748
Peterson, C., & Seligman, M. E. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification (Vol. 1). Oxford University Press.
Baker, K. (z.d.). All about me bag activity ideas and instructions. https://teachingmadepractical.com/all-about-me-bag/
Codekinderen. (z.d.). Tosti Robot. https://www.codeklas.nl/tosti-robot/
El Education. (z.d.) Austin’s Butterfly: Building Excellence in Student Work. https://eleducation.org/resources/austins-butterfly
Flokstra, J.H. (2006). Activerende werkvormen. SLO. tps://www.leraar24.nl/app/uploads/Activerende-werkvormen-SLO-bundel.pdf
Juf Mar. (2023). Twitter topper – complimenten wall of fame. https://juffrouwfemke.com/2023/01/18/twitter-topper-complimenten-wall-of-fame/
Scouting. (2015). Methodieken en werkvormen scouting. https://www.scouting.nl/downloads/scouting-academy/methodiekenbank
Stichting Nederlands Debat Instituut. (z.d.). https://www.schooldebatteren.nl/lesmateriaal/
Tielemans, E. (2004). Energizers II. Boom Beroepsonderwijs.
Van der Ham, F. (2012). Praatprikkels. Filosovaardig.
Van der Kooij, D., & van Ophuizen, M. (2011). Denk creatief! creatieve vaardigheden in de onderwijspraktijk. Onderwijs Maak Je Samen.
Vraagzin. (2022). 82 morele dilemma’s / ethische vragen op het gebied van veiligheid. https://www.vraagzin.nl/2017/01/veiligheid-morele-dilemmas-ethische.html
Yamada, K. (2022). Wat moet je doen met een probleem? Aldo Manuzio.
Op zoek naar de downloads behorende bij KarakterKracht?
Je vindt ze hier!