‘Lerende leiders’ houdt in dat je als rolmodel anderen helpt te leren door samen te werken en interactie te zoeken met groepen voor een goede zaak. Je streeft naar verandering en ontwikkelt
leiderschapskwaliteiten bij anderen die jouw werk kunnen voortzetten.
Maar hoe vergroot je de impact als schoolleider?
Fullan ontwikkelde een (vernieuwd) basiskader met drie sleutels:
1 – (Werken met) passie en compassie
kenmerkt zich door een diepe betrokkenheid bij het leven en leren van leerlingen, nu en in de toekomst.
2 – Omgevingsbewustzijn
deze is krachtig, lokaal en dwingt je specifiek te zijn in de zoektocht naar systeemverandering. Het succes ligt in het begrijpen en verbeteren van de context. In het kader van dit boek betekent het dat schoolleiders rolmodellen zijn in hun omgevingsbewustzijn en het leren binnen die omgeving, terwijl ze tegelijkertijd dezelfde leiderschapskwaliteiten in anderen stimuleren.
3 – Systeembewustzijn
het gaat erom dat je je bewust bent van, zorgen maakt over en betrokken voelt bij zaken die buiten je macht liggen, maar die op de een of andere manier jouw leven en het leven van de mens in het algemeen beïnvloeden. Systeembewustzijn doet zich voor wanneer mensen beseffen dat ze onlosmakelijk verbonden zijn met een groter geheel: hun gemeenschap, hun regio, hun land, de wereld, het universum.
Over ‘Schoolleider 2.0’
Wat moet de schoolleider doen om de prestaties van leerlingen te verbeteren? In dit boek onthult Fullan hoe schoolleiders vaak vastzitten in een rol die hun vermogen om de hele school te ontwikkelen belemmert.
Hij beschrijft hoe schoolleiders in tijden van crisis gemakkelijk verkeerde beslissingen nemen – en acties ondernemen die ineffectief of zelfs contraproductief zijn.
Aan de hand van casusvoorbeelden laat Fullan zien hoe schoolleiders – samen met leraren, leerlingen en ouders – ‘het interne systeem’ van de school kunnen ontwikkelen, om effectief te zijn binnen de school, terwijl ze tegelijkertijd relaties opbouwen met de omgeving en met externe partners.