GRRRRRuwelijk leerzaam
Zoek jij een manier om leerlingen op een leuke en speelse manier te prikkelen? De OMJS “monsters” maken leren niet alleen leuk maar ook gruwelijk interessant!
De OMJS monsters zijn effectief, veelzijdig en direct toe te passen binnen de bestaande lessen en onderwerpen. Ze hebben één gemeenschappelijk doel: effectief het lezen, leren, bewegen en kunst leuk en interessant maken voor alle leerlingen. De reeks bestaat (tot nu toe) uit vijf monsters, ontmoet ze allemaal!

Kladje de kunstenaar
Het doel is om leerlingen kunst te laten ervaren, over kunst te laten nadenken en zelf kunst te laten maken. Zo ervaren leerlingen (en volwassenen!) dat kunst vaak speels en verrassend is – en zeker niet saai.
De activiteiten zijn niet alleen maar voor tussendoor, ze hebben ook een educatieve waarde. Je werkt aan de kerndoelen van kunstzinnige oriëntatie, mondeling taalonderwijs, burgerschapsvorming en oriëntatie op de wereld. Bovendien komen alle kunstvormen voorbij. Het accent ligt op beeldende kunst, maar er is ook aandacht voor muziek, drama, toneel, dans, strips, poëzie, creatief schrijven en fotografie. Je kunt met deze activiteiten een veelzijdige invulling aan het vak CKV geven, ook als je niet zoveel kunstkennis hebt.
Geschikt voor leerlingen van de bovenbouw van de basisschool. Ze kunnen makkelijk worden aangepast voor de middenbouw van de basisschool en de onderbouw van de middelbare school.
Boekie de boekenverslinder
Lezen is erg belangrijk, dat staat vast. Toch merken we dat sommige leerlingen moeilijk aan het lezen te krijgen of te houden zijn: ze hebben het leesplezier nog niet gevonden! De ideeën van Boekie, oftewel de opdrachtkaarten, geven leerlingen van groep 3 t/m 8 de kans om boeken en teksten op verschillende manieren te bekijken, hun fantasie erop los te laten, hun eigen kijk op het boek te presenteren en hierover in gesprek te gaan met anderen.
Alle opdrachten op de kaarten zijn erop gericht de kinderen op een motiverende manier uit te dagen om hun kennis en vaardigheden van de verschillende domeinen functioneel in te zetten bij het creëren van hun uitwerking en/of presentatie.
Boekie de boekenknabbelaar
Boekie junior is het jongere broertje van Boekie de Boekenverslinder. Waar Boekie de Boekenverslinder zich richt op de groep 3 t/m 8, richt Boekie junior zich op het kinderdagverblijf, de peuterspeelzaal en groep 1-2 (of 3). Boekie junior stimuleert de totale taalvaardigheid van kinderen door in de opdrachten bewust de verschillende taal- en leesdomeinen te integreren.
Alle opdrachten op de kaarten dagen kinderen op een motiverende manier uit om hun kennis en vaardigheden van de verschillende domeinen functioneel in te zetten. De opdrachten zijn bovendien divers en lokken denkkracht en creativiteit uit.
Nozie de nieuwsgierige
Volgens Nozie is iedereen van nature nieuwsgierig. Nozie de nieuwsgierige helpt je daarvoor ruimte te nemen en draagt bij aan de ontwikkelen van waardevolle onderzoeks- en ontwerpvaardigheden bij leerlingen van groep 5 t/m 8. Zo krijgen ze de kans om zich te ontwikkelen tot creatieve denkers en probleemoplossers. Dat is precies wat de wereld van morgen nodig heeft!
Je kunt Nozie inzetten bij alle onderwerpen die je in je klas behandelt. De leerlingen ontwikkelen met behulp van de Noziekaarten waardevolle onderzoeks- en ontwerpvaardigheden.
Bizie de beweger
Volgens Bizie blijf je door te bewegen fit, gezond en zit je lekkerder in je vel. Door de beweegvormen van Bizie in te zetten is bewegen niet alleen leuk maar ook interessant! De beweegvormen zijn gekoppeld aan zaken die je leert op school. Het bewegen staat in deze kaartenset centraal en daarbij vind je telkens kleine doorkijkjes naar bijvoorbeeld rekenen, taal, Engels, geschiedenis. Kom lekker in beweging met elkaar!
De beweegvormen van Bizie zijn geschikt voor leerlingen van groep 1 t/m 8 en kunnen gemakkelijk worden aangepast naar een ander niveau of een andere inhoud.