Onderwijs op wielen
De rijdende school brengt leren in beweging
Uit OMJS Magazine #11
In een wereld waarin digitalisering en flexibiliteit steeds belangrijker worden, staat de Stichting Rijdende School al decennia in de voorhoede van innovatief onderwijs. Met haar unieke aanpak biedt ze onderwijs aan kinderen van kermisexploitanten en circusartiesten, die door het reizende bestaan van hun ouders niet het hele schooljaar aan regulier onderwijs kunnen deelnemen. Laten we eens een kijkje nemen in deze bijzondere onderwijswereld op wielen.
”“Onze leerlingen hebben een
unieke leefwereld”
Een klaslokaal dat meebeweegt
Stel je voor: een schoolbel die klinkt terwijl de geur van suikerspin en oliebollen je neus bereikt. Voor de leerlingen van de Rijdende School is dit geen fantasie, maar dagelijkse realiteit. In speciaal ontworpen mobiele schoolwagens, die zich verplaatsen van kermis naar kermis en van circus naar circus, krijgen deze kinderen les.
“Onze leerlingen hebben een unieke leefwereld”, vertelt Nora Booij, directeur-bestuurder bij de Rijdende School. “Ze groeien op tussen de attracties en in de piste. Ons onderwijs moet daarop aansluiten en tegelijkertijd de continuïteit waarborgen die leerlingen nodig hebben voor hun ontwikkeling.”
Een onderwijsmodel in constante beweging
Het onderwijsmodel van de Rijdende School is een knap staaltje logistiek en flexibiliteit. Naast de mobiele schoolwagens werkt de stichting nauw samen met vaste ‘winterscholen’, waar de leerlingen onderwijs volgen in de maanden dat de kermissen en circussen stilliggen.
Deze hybride aanpak zorgt ervoor dat leerlingen niet achteropraken en een doorlopende leerlijn kunnen volgen, ondanks hun nomadische levensstijl. De leraren van de Rijdende School stemmen hun lesprogramma’s nauwkeurig af op die van de winterscholen, wat een hoge mate van coördinatie vereist.
”“We kunnen op maandag starten met vijf leerlingen en op woensdag ineens vijftien kinderen in de klas hebben.”
Jongleren met roosters en middelen
Het verzorgen van onderwijs voor een continu reizende doelgroep brengt unieke uitdagingen met zich mee. Leerlingaantallen fluctueren voortdurend, afhankelijk van de grootte van de kermis of het circus. Daarnaast moeten de schoolwagens steeds op tijd op de juiste locatie arriveren, volledig ingericht en bemenst met gekwalificeerde leraren.
“Elke week is anders”, legt Booij uit. “We kunnen op maandag starten met vijf leerlingen en op woensdag ineens vijftien kinderen in de klas hebben. Dat vraagt om een enorme flexibiliteit van onze leraren en een waterdicht planningssysteem.”
De onmisbare rol van slimme planning
Gezien de complexiteit van het onderwijsmodel is een geavanceerd plan- en volgsysteem voor de Rijdende School
niet zomaar een luxe, maar een absolute noodzaak. Het systeem moet niet alleen de verplaatsingen van schoolwagens
en de inzet van leraren managen, maar ook de individuele leertrajecten van elke leerling bijhouden.
Een nieuw hoofdstuk: innovatie en planning
Om nog beter te kunnen inspelen op de uitdagingen van mobiel onderwijs, heeft de Rijdende School onlangs de handen ineengeslagen met Looqin, de softwaretak van Onderwijs Maak Je Samen, en Rovict ontwikkelaar van
leerlingadministratiesysteem ESIS. Samen ontwikkelen ze een nieuwe versie van het plansysteem, dat nog beter aansluit bij de specifieke behoeften van de organisatie.
Erik Boeschoten, projectleider bij Looqin, licht toe: “We hebben de expertise van de Rijdende School gecombineerd met onze kennis van software en onderwijspraktijk. Het resultaat is een systeem waarmee niet alleen wordt gepland, maar waarmee ook geanticipeerd kan worden op veranderingen en altijd overzicht wordt behouden.”
”“De Rijdende School laat zien
dat onderwijs niet gebonden
hoeft te zijn aan één locatie of
één vast programma.”
Gebruiksgemak voorop
Het nieuwe plansysteem belooft het werk van planners en leraren, maar ook van ouders en chauffeurs aanzienlijk
te vereenvoudigen. Intuïtieve interfaces, automatische suggesties voor optimale planning en naadloze integratie met
het leerlingadministratiesysteem ESIS staan centraal in de software.
“Leraren kunnen zich nu nog meer focussen op wat echt belangrijk is: kwalitatief goed onderwijs bieden aan onze leerlingen”, aldus Booij. “Het systeem vergemakkelijkt veel administratieve taken, waardoor er meer tijd overblijft voor persoonlijke aandacht en maatwerk.”
Inspiratie voor het reguliere onderwijs
Het unieke onderwijsmodel van de Rijdende School en de voortdurende innovatie bieden stof tot nadenken voor het bredere onderwijsveld. De combinatie van flexibiliteit, maatwerk
en doelgerichte inzet van technologie kan als inspiratie dienen voor scholen die worstelen met de uitdagingen van de 21e eeuw.
De Rijdende School laat zien dat onderwijs niet gebonden hoeft te zijn aan één locatie of één vast programma. Met de juiste tools en een flexibele mindset kan kwaliteitsonderwijs overal plaatsvinden – of dat nu in een klaslokaal is, een schoolwagen naast de botsauto’s, of waar dan ook ter wereld.
Terwijl de kermisgeluiden aanwakkeren en de leerlingen hun boeken opbergen, maakt de schoolwagen zich klaar voor de volgende bestemming. Om onderwijs van nu te bieden, waarbij flexibiliteit en innovatie hand in hand gaan met traditie en kwaliteit.