Opleiding Interim-schoolleider PO
Maak jij in korte tijd het verschil?
Interim-schoolleider is een vak apart: binnen een korte periode moet je een prestatie met het team leveren in de complexe context van de school. Dat vraagt om sterk analytische kwaliteiten, doortastendheid, het vermogen de medewerkers als team in ontwikkeling te brengen en bovenal je eigen kwaliteiten in te zetten binnen een tijdelijke opdracht.
Een deelnemer over de opleiding:
“Je wordt vanuit de theoretische modellen geholpen en gedwongen de werkelijkheid inzichtelijk te maken.”
20
292
100
Inhoud
Onze visie op de interim-schoolleider
- Mogelijkheid tot het volgen van de opleiding op twee locaties, afhankelijk van het aantal inschrijvingen.
- Een directe vertaling van de theorie naar de eigen praktijk.
- Inspirerende en activerende werkvormen met veel ruimte voor uitwisseling.
- Handvatten om op zoek te gaan naar de impact van jouw persoonlijke ontwikkeling op de ontwikkeling van elke nieuwe organisatie en andersom: door kennis niet te claimen maar juist te delen.
- Elke studiedag levert je een praktische opbrengst voor je werkzaamheden in de praktijk.
- Doorgaande reflectie op je persoonlijke en professionele ontwikkeling.
- Gratis toegang tot Piex tijdens de duur van de gehele opleiding! Piex is dé verzamelplek als het gaat om online trainingen over onderwijskundige thema’s: van vernieuwend leren tot specifieke vakinhoud.
Jouw docenten
In zijn jaren als docent heeft hij ook gewerkt als auteur van educatieve uitgaven. Naast zijn ervaringen in het voortgezet onderwijs was Hans ook enkele jaren bestuursvoorzitter in het primair onderwijs en is daarnaast ook interim-directeur binnen het VO.
Onderwijsontwikkeling vraagt vooral om organisatie- en cultuurverandering binnen de school. Docenten moeten worden gecoacht en uitgedaagd om te komen tot wezenlijke veranderingen. Zij kunnen het verschil maken in hun contact met de leerlingen. Dergelijke veranderingen vragen om helder en inspirerend leiderschap. Hans doorgrondt de organisatie snel en kan vanuit die analyse komen met heldere adviezen voor kwaliteitsverbetering. Door zijn authentieke stijl van werken weet Hans mensen in beweging te krijgen om zich open te stellen voor ontwikkeling.
"De oplossing ligt altijd in de relatie."
Als schoolleider heeft Lucille op diverse basisscholen gewerkt en veel ervaring opgedaan in het aanjagen van processen om te komen tot verbetering van het onderwijs.
In haar werk is ze gericht op onderwijsvernieuwing. Hierin werkt ze doelgericht en maakt strategische keuzes. Thema’s waar ze zich de afgelopen jaren mee bezig heeft gehouden zijn: IKC ontwikkeling, gepersonaliseerd leren, onderwijs ontwerpen, werken vanuit leerlijnen, inrichten rijke leeromgeving .
Ze is gestart als leerkracht van groep 1/2 en kreeg daardoor een voorliefde voor de ontwikkeling van het jonge kind.
Ze weet teams te inspireren en houdt ervan om met nieuwe ideeën te komen en vernieuwing te stimuleren. Ze gaat met teams op zoek naar ontwikkelkansen die passen bij de praktijk binnen de organisatie.
Werkend vanuit visie stimuleert ze de onderlinge samenwerking binnen een team met als doel iets nieuws en blijvends op te bouwen ten dienste van het kind. Immers zijn zij de toekomst van de wereld en zitten vandaag in de klas.
Wat anderen over haar zeggen: positief, gedreven, doortastend, verbindingen zien en maken, lef, analyseren, snel schakelen en ondernemend.
"Laat kinderen leren voor het leven."
"Faith is taking the first step even when you can’t see the whole staircase."