De schoolleider centraal
Onderwijskwaliteit wordt grotendeels bepaald door de kwaliteit van de schoolleider. Jouw leiderschapsstijl, vaardigheden en gedrag bepalen de motivatie, betrokkenheid, werksfeer en uiteindelijk behaalde resultaten van jouw team. Maar duurzame kwaliteit ontstaat juist wanneer je het samen vormgeeft. We delen graag inzichten en praktische tips om mét je team te bouwen aan kwaliteit en hoe een gestructureerde leergang je daarbij stap voor stap kan ondersteunen.
Bouwen aan succes
De kwaliteit van het onderwijs wordt niet alleen bepaald door beleidsstukken of plannen. Het begint met zicht op de eigen praktijksituatie. Waar liggen de sterke punten, verbeterkansen en belemmeringen binnen de school? Op welk niveau zijn er interventies nodig om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren? Wie heb je daarbij nodig en hoe zorg je voor een blijvend resultaat? En hoe geef jij als schoolleider richting aan dit proces, terwijl je tegelijkertijd draagvlak creëert binnen je team?
Zo krijg je inzicht in de dynamiek van het complexe geheel en kun je gericht bepalen welke stappen nodig zijn om beweging te creëren.
De piramide van de logische niveaus
Een krachtig instrument om te gebruiken voor de verbetering van onderwijskwaliteit is de piramide van Robert Dilts. Dilts ontwikkelde een piramide van logische niveaus (gebaseerd op het werk van Gregory Bateson) en creëert hiermee een mooie basis om de verbetering van onderwijskwaliteit te vertalen naar verschillende aspecten binnen de school.
Leergangen zoals Onderwijskwaliteit maak je samen verbinden wetenschap en praktijk op een toegankelijke manier. Tijdens deze leergang doorloop je vanuit het thema onderwijskwaliteit de vijf logische organisatieniveaus. Je leert hoe je deze niveaus binnen jouw school vorm kunt geven en op welke wijze ze elkaar beïnvloeden.
Daarbij maken we gebruik van inzichten uit relevante managementliteratuur én van praktische opdrachten. Zo ontdek je strategieën en tactieken die je ondersteunen in jouw sleutelrol als schoolleider: richting geven, ruimte creëren en inzichten vertalen naar de praktijk.
Je houdt overzicht zonder alles zelf te doen. Door eigenaarschap te delen en het gesprek te voeren om kwaliteit levend te houden, stimuleer je een cultuur waarin iedereen zich verantwoordelijk voelt voor de ontwikkeling van de onderwijskwaliteit.
Wil je als schoolleider niet alleen symptomen bestrijden, maar écht bijdragen aan structurele en cultuurgedreven kwaliteitsverbetering? Dan is de leergang Onderwijskwaliteit maak je samen iets voor jou. Je gaat naar huis met een concreet plan, een breder perspectief op onderwijskwaliteit én een waardevol netwerk van collega-schoolleiders dat je blijft inspireren en ondersteunen.
Bovendien ontvang je 35 herregistratiepunten van het Schoolleidersregister PO (SRPO), krijg je actuele inzichten en praktische materialen die je direct in je school kunt toepassen, en start je samen met andere collega-schoolleiders. Zo bouw je niet alleen aan jouw leiderschap, maar ook aan een toekomstbestendige kwaliteitscultuur binnen je school.