Drie ochtenden, drie pilots, drie groepen 8
Vanuit de ervaring met mijn eigen kinderen, waarbij leren als vanzelf ging totdat ze in de bovenbouw van de middelbare vastliepen, ontstond het idee om leerlingen vaardiger te maken in het leren leren. Als leraar en hoogbegaafdheidsspecialist heb ik veel leerlingen mogen begeleiden bij het leren. Door wetenschappelijk onderzoek te verbinden met praktijkervaring is Expeditie Brugklas ontstaan. In ons KLIJFlab gaan leerlingen actief aan de slag met drie verschillende onderdelen: het brein – jouw denken – het leren. Ervaren, ontdekken en samenwerken bij meer dan 20 activiteiten zorgt voor een rijke leerervaring waarbij de achtstegroepers veel tips en kennis opdoen die zij kunnen toepassen op de middelbare school.
En deze week was het dan zover: Ik mocht Expeditie Brugklas testen op drie groepen 8. Wat was het genieten om leerlingen te ontvangen in ons KLIJFlab. De interactie, de betrokkenheid en het enthousiasme zorgde voor een fijne dynamiek. En het bleek niet alleen voor de leerlingen een leerzame ervaring, maar zeker ook voor mij. De reacties van de leerlingen en hun leraren waren erg waardevol. We zijn erg tevreden over de inhoud van de expeditie. Natuurlijk zijn er ook een aantal verbeterpunten ontdekt. Deze aanpassingen worden in de meivakantie doorgevoerd. En dan is de Expeditie helemaal klaar voor de definitieve versie, de beste versie van zichzelf! Ik kan niet wachten om nog veel meer groepen 8 te mogen ontvangen.
Voor nu wil ik graag alle groep 8 leerlingen bedanken voor hun enthousiasme, betrokkenheid, de complimenten en de feedback. En natuurlijk ook dank aan de leraren: ook aan jullie input heb ik veel gehad. Ik hoop jullie volgend jaar weer te mogen verwelkomen bij Expeditie Brugklas!!
Een paar reacties:
Wil jij ook met jouw groep 8 op expeditie in het KLIJFlab?