De verbindende kracht van technologie, pedagogie en veranderkunde
We leven in een tijd waarin verandering de enige constante is. De wereld van nu vraagt om leerlingen die niet alleen kennis vergaren, maar leren denken, voelen en handelen in complexe situaties.
De inhoud van Stratosphere (Fullan, 2013) biedt daarin nog steeds een inspirerend kompas om deze transitie vorm te geven. Een beweging van systeem naar mens, van controle naar vertrouwen, en van onderwijs als structuur naar onderwijs als betekenisvolle gemeenschap.
De belangrijkste punten op een rij
Technologie, pedagogiek en veranderkunde zijn al heel lang met elkaar verbonden.
Het huidige onderwijssysteem is te veel inhoudgedreven en te weinig gericht op het leren leren voor de toekomst.
Bij het bevorderen van dat leren leren en de nieuwe pedagogiek dient de technologie een grotere rol te spelen dan nu gebeurt.
We kunnen veranderingen eenvoudiger en succesvoller maken. Bijvoorbeeld door te investeren in doelgerichte relaties met kinderen en door ons in veranderingen te richten op een beperkt aantal ambitieuze doelen met een doordachte aanpak.
Deze doordachte aanpak bevat vijf kernfactoren:
- intrinsieke motivatie
- vergroten van het verbeter- en verandervermogen
- transparante resultaten en praktijken
- leiderschap op alle lagen
- positieve, proactieve houding ten aanzien van de voortgang
Er bestaan vier criteria voor het produceren van innovatieve leerervaringen voor alle kinderen (waarbij technologie en pedagogiek geïntegreerd wordt):
- Ze zijn onweerstaanbaar boeiend.
- Ze zijn elegant efficiënt en eenvoudig in gebruik.
- Ze maken gebruik van techniek die overal en altijd beschikbaar is.
- Ze gaan over alledaagse probleemoplossing.
We weten steeds meer over verbeter- en veranderprocessen; van die kennis moeten we en gaan we meer gebruikmaken.
Veel mensen zouden graag iets aan ons onderwijssysteem veranderen en verbeteren; met behulp van technologie, kennis van effectieve pedagogiek en veranderkennis kan dat
Als dit interessant vindt, dan is Stratosphere een boek dat je graag wilt lezen. Het biedt geen pasklare antwoorden, maar een denkkader en taal om het onderwijs van binnenuit te vernieuwen vanuit technologie, pedagogiek en veranderkunde.





