De kracht van TMA
Persoonlijke ontwikkeling laden vanuit jouw drijfveren
Uit OMJS Magazine #11
Onze OMJS-docenten en -begeleiders maken steeds vaker gebruik van de Talent Motivatie Analyse (TMA) voor deelnemers aan onze opleidingen, leergangen of begeleidingstrajecten. Of het nu gaat om de groei van formele (school)leiders of specialisten op inhoud die leidinggeven aan de ontwikkeling van het onderwijs: persoonlijk leiderschap doet ertoe. Om het goede gesprek te voeren en het gesprek met voldoende diepgang te voeren, nemen we de TMA af. De uitslag geeft ons inzicht in iemands drijfveren: waar gaat deze persoon op ‘aan’, wat drijft hem of haar in het (professionele) leven?
”“Ik ervaar de TMA als een heldere
spiegel van wie ik ben. De vraag is: durf
ik werkelijk in die spiegel te kijken?”
Wat is TMA?
In een test met 170 stellingen wordt je score bepaald over 22 drijfveren. Per drijfveer scoor je een lage, gemiddelde of hoge behoefte. In het geval van een lage of hoge behoefte spreken we van ‘talenten’ of ‘kenmerkende eigenschappen’. Over het geheel van talenten over de 22 drijfveren wordt het gesprek gevoerd over de ontwikkeling van het persoonlijk leiderschap. In trajecten of opleidingen komt de TMA vaker terug als gespreksonderwerp. Hoe je een casus wilt aanpakken, is niet alleen gebaseerd op data, kennis en vaardigheden, maar kun je ook bewust bepalen vanuit je TMA-resultaat: hoe benut ik mijn talenten het beste?
De kracht in het team
In programma’s als ‘Heel Holland Leert’ beschouwen we met managementteams van scholen het onderwijs en de organisatie vanuit het perspectief van het lerarentekort. Hierbij laten we ons inspireren door verschillende sprekers en auteurs. In dat programma zien we ook elkaar als inspiratiebron door de overeenkomsten en verschillen in talenten van de teamleden te onderzoeken: wat gebeurt er als niemand in een team een hoge behoefte heeft op de drijfveer ‘besluiten nemen’ of als alle leden een hoge behoefte hebben op de drijfveer ‘energie en actie’? Hoe gedraagt zo’n MT zich dan in de organisatie? En wat zijn de talenten bij de overige teamleden? In steeds meer scholen nemen we ook TMA’s met het gehele team af en bespreken we de resultaten per team of bouw. Dit geeft zeer verhelderende inzichten in elkaars behoeften.
Behoefte versus gedrag
Je TMA werkt als een gedragsvoorspeller: hoe reageer jij in bepaalde situaties vanuit jouw behoeften? Daar past wel een kanttekening bij over het zichtbare gedrag van je collega. Stel dat iemand een zeer lage behoefte blijkt te hebben op
de drijfveer ‘orde en structuur’, hoe zie je dat dan terug? De één vertoont slordig gedrag of heeft een rommelig bureau, terwijl iemand anders met dezelfde score zichzelf zeer ordelijk gedrag heeft aangeleerd, omdat hij of zij anders niet goed kan functioneren. Met de TMA komt dan pas de onderliggende behoefte naar boven.
Ken jij deze behoefte van je collega? Aan
welk gedrag zie je dat?
Hoe spreek je over de talenten van je
leerlingen? Mogen jouw talenten er ook zijn?
Van functie naar rol
In het anders organiseren van het onderwijs en de school zoeken we naar mogelijkheden met de bestaande teamleden. Zij kennen allemaal hun functie binnen de school. De interessante vraag is: welke rol kun je innemen? Neem je een leidende rol in een project of stuur jij vandaag het kernteam aan? Of ga jij met je creërende behoefte de lijnen uitzetten voor het toekomstige onderwijs?
Jullie functies zijn bekend. Welke rollen mag jij
innemen? Welke rol mag je collega innemen?
Een belangrijk punt bij deze laatste vragen is het onderzoek naar de ruimte die teamleden met elkaar durven nemen en elkaar durven te gunnen. Het kan spannend zijn om naast de verantwoordelijkheden vanuit de verschillende functies ook vanuit de mogelijkheden in rollen te denken. De TMA geeft daarin houvast voor de aanpak en de evaluatie: volg je in je rol je eigen behoeften ten dienste van de opdracht van de school, namelijk goed onderwijs verzorgen voor de kinderen in jullie school? We zien in het bedrijfsleven dat organisaties die sterk vanuit de rollen en drijfveren durven te denken, groeien in werkgeluk, efficiëntie en productie. Durven we die uitdaging ook aan te gaan in de school? Het lijkt een logische keuze om te werken aan de ontwikkeling van je leerlingen door de talenten van de teamleden tot bloei te laten komen en zo te benutten ten dienste van goed onderwijs.