In recente gesprekken over landelijke onderwijsontwikkelingen komt steeds duidelijker naar voren hoe sterk deze aansluiten bij het gedachtegoed van Deep Learning.
Hoewel de huidige focus in veel scholen vooral ligt op wat er nú gebeurt, ontstaan in dialoog verschillende verbindingen tussen beleidslijnen, curriculumvernieuwingen en Deep Learning. Zo sluit het versterken van burgerschapsonderwijs direct aan bij het ontwikkelen van brede competenties, waarvan burgerschap een essentieel onderdeel vormt. Ook binnen digitale geletterdheid, bekeken vanuit de vier elementen van krachtig leerontwerp en de vernieuwde kerndoelen, ontstaat een duidelijke relatie met de wijze waarop Deep Learning inzet op betekenisvol en doelgericht gebruik van digitale middelen.
Daarnaast is er binnen het curriculum een groeiende aandacht voor brede ontwikkeling, toekomstgerichtheid en een betere aansluiting op de samenleving van vandaag. Precies hierin ligt de kern van Deep Learning: onderwijs dat leerlingen voorbereidt op een complexe en veranderende wereld. Tenslotte ondersteunt Deep Learning scholen in het ontwerpen van doordacht onderwijs, onder andere via het bekende 6+4-raamwerk. Hierdoor verschuift de focus van het volgen van methodes naar het doelgericht kijken naar wat leerlingen werkelijk nodig hebben.
Deze ontwikkelingen maken zichtbaar dat het gedachtegoed van Deep Learning niet naast, maar juist ín de landelijke bewegingen staat: het biedt taal, structuur en richting aan scholen die hun onderwijs toekomstbestendig willen vormgeven.
Hoe ziet Deep Learning er écht uit wanneer scholen ermee aan de slag gaan? Begin oktober 2025 kwamen de teams van zeven Verdi-scholen samen voor hun eerste gezamenlijke Verdiepend Leren-dag. Een dag vol ontmoeten, uitwisselen en verdiepen: hoe ontwerp je onderwijs dat leerlingen uitdaagt om betekenis te creëren, samen te werken en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces?
Onderwijsadviseur Kim Gerats bracht deze dag in beeld. Bekijk de video.





