Hoe ziet Deep Learning er écht uit wanneer scholen ermee aan de slag gaan? Begin oktober 2025 kwamen de teams van zeven Verdi-scholen samen voor hun eerste gezamenlijke Verdiepend Leren-dag. Een dag vol ontmoeten, uitwisselen en verdiepen: hoe ontwerp je onderwijs dat leerlingen uitdaagt om betekenis te creëren, samen te werken en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces?
Onderwijsadviseur Kim Gerats bracht deze dag in beeld.
Deep Learning in de praktijk
Kom kijken hoe zeven Verdi-scholen samen aan de slag gingen om Deep Learning niet alleen te begrijpen, maar echt te beleven. In oktober 2025 ontmoetten teams elkaar op de eerste gezamenlijke Verdiepend Leren-dag: geen losse workshop, maar een startmoment voor duurzame verandering.
Onderwijsadviseur Kim Gerats legde vast hoe scholen zich inzetten om Deep Learning concreet te maken in hun onderwijspraktijk.
”Deep Learning is geen concept,
Deep Learning is een gedachtegoed.
Video: Deep Learning in beeld
Bekijk in deze video hoe Kim, schoolleiders Cindy en René en verschillende onderwijsprofessionals vertellen en laten zien wat hun aanpak en ervaringen zijn met Deep Learning.
Achterliggende theorie van Michael Fullan
Deep Learning, zoals beschreven door Michael Fullan, Joanne Quinn en Joanne McEachen, gaat uit van het idee dat onderwijs leerlingen niet alleen kennis moet laten verwerven, maar hen moet voorbereiden op de toekomst. Volgens Fullan ontwikkelen leerlingen diepere inzichten wanneer onderwijs betekenisvol, samenhangend en gericht is op echte uitdagingen.
Centraal staat het ezelsbruggetje 6+4. 6 voor de zes mondiale competenties die leerlingen ontwikkelen om hen te vormen tot betrokken, wendbare en zelfbewuste (wereld)burgers: karakterontwikkeling, burgerschap, samenwerking, communicatie, creativiteit en kritisch denken. 4 voor de vier leerelementen om je onderwijs vanuit de Deep Learning -bril vorm te geven: pedagogische aanpakken, de krachtige inzet van digitale middelen, leerpartnerschappen, leeromgevingen. Fullan benadrukt dat een doordacht leerontwerp van belang is om tot optimale ontwikkeling van de mondiale competenties te komen. Deep Learning is hierdoor geen losse aanpak, het is geen concept, maar een gedachtegoed om vanuit hier het onderwijs te versterken.
Zo zie je hoe krachtig het is wanneer scholen samen bouwen aan betekenisvol onderwijs. Door ervaringen te delen, samen te ontwerpen en te reflecteren, groeit het vertrouwen én de vaardigheid om Deep Learning duurzaam vorm te geven.
Ook met Deep Learning aan de slag?





