“Het boek is helpend voor studenten die gevoelig zijn om op een andere manier naar ontwikkeling van met name jonge kinderen te gaan kijken. Flexibele deeltijd studenten zijn al wat ouder en zijn in hun leerprocessen meer gericht op het innemen van standpunten t.a.v. de ontwerpen die zij maken voor kleuters. Zij observeren hoe hun mentoren met de kinderen werken in de stagepraktijk. Deze werkwijze is vaak programmagericht, ofwel wat jullie noemen een lineair-rationele benadering van waarin de leerprocessen van de kleuters volledig onder controle gehouden worden. Dit strookt niet met hoe de student denkt over leren en ontwikkelen van jonge kinderen.
Door literatuurstudie in ‘Grip op competenties‘ en het bestuderen van het kindportret van Ruben zien studenten een andere manier van kijken naar leerprocessen van een kleuter. Deze manier komt volledig overeen met ons nieuwe ontwerpformulier voor jonge kinderen.
Op dit ontwerpformulier staan uitgangpunten genoemd die aansluiten bij inzichten in jullie boek: Het nieuwe begrip “competentie”’ is holistisch van aard. Competentie betreft op een integratie van verschillende componenten. Dat leeractiviteiten voor kinderen betekenisvol moeten zijn berust op de motivationele en emotionele factoren die in competentiegericht werken verankerd zijn. Deze factoren bepalen namelijk mede de mate waarin een kind competent is (Laevers, van Esch, 2018).
Het boek is op deze manier helpen bij het vormen van een eigen visie op leren en ontwikkelen van in dit geval jonge kinderen. ik gebruik dit boek dan ook in de leeftijdsspecialisatie Jonge Kind en mijn collega Hans gebruikt de kindportretten voor het schoolkind (Leeftijdspecialisatie Oudere Kind).
Kortom: dit boek is weer een zeer verdiepende en rijke aanvulling in het opleiden van karaktervolle leerkrachten basisonderwijs!”
M. Steegh
Fontys Hogeschool Kind en Educatie Eindhoven