Skip to main content

Herken je je hierin?

  • Hoe kunnen we als team effectiever met elkaar communiceren?
  • Hoe kan ik mijn communicatieve vaardigheden versterken?
  • Hoe draagt effectieve communicatie bij aan de samenwerking in een professionele leercultuur?
  • Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik zeg wat ik wil zeggen en te weten kom wat ik wil weten?
  • Hoe kan ik de drempel verlagen om feedback te geven aan mijn collega?
  • Hoe wordt feedback geven en ontvangen ’normaal’ binnen ons team?

Onze experts op het gebied van communicatie

Kim Gerats

Linda Cleven

Inhoud & werkzaamheden

Onderwerpen

Enkele onderwerpen die in de bijeenkomsten aan bod komen:

  • gesprekstechnieken;
  • effectief vragen stellen en doorvragen;
  • professioneel feedback geven en ontvangen;
  • non-verbale communicatie versus verbale communicatie;
  • reflecteren op je eigen communicatiestijl;
  • omgaan met weerstand.

Uiteraard kunnen deze onderwerpen worden aangevuld of aangepast op basis van specifieke vragen. Alle onderwerpen worden aangeboden in een mix van kennisoverdracht, praktische werkvormen, uitwisseling van kennis en ervaring tussen leerkrachten, praktische werkmomenten, voorbeeldlessen.

Wat je zegt is belangrijk, hoe je het zegt is doorslaggevend.

Bedoeling en inzet

van werkgroep/stuurgroep/PLG:

  • een relevante afvaardiging (in functies, bouwen, ervaring) van de school; 
  • meestal enkele afstemmingsoverleggen met de adviseur (eventueel online); 
  • samen het traject concreet vormgeven en afstemmen op wat er leeft en speelt binnen de school, zodat hiermee rekening kan worden gehouden tijdens het volgende scholingsmoment; 
  • verantwoordelijkheid nemen voor het vastleggen van gemaakte schoolafspraken, zodat deze geborgd worden. 

Het laatste overleg is altijd een borgingsoverleg: wat is in het nieuwe jaar nodig om de bereikte resultaten vast te houden en een vaste plek te geven binnen de school? Verder kan een vervolgtraject nodig of wenselijk zijn.

Opbrengsten

  • Je bent je bewust van je communicatiestijl en kunt deze doelgerichter inzetten.
  • Je hebt als team inzicht in hoe de onderlinge communicatie de samenwerking binnen de professionele leercultuur beïnvloedt en welke stappen nodig zijn om deze communicatie te versterken.
  • Je weet als organisatie hoe je in kunt zetten op het ontwikkelen van een leercultuur van open en professioneel communiceren, met ruimte voor groei en verbetering.

Andere (optionele) bouwstenen

Elke ontwikkeltraject wordt afgestemd op de context en specifieke (ontwikkel)behoeften van de school. Op basis van een intakegesprek ontwerpen we een passend aanbod, dat kan bestaan uit diverse bouwstenen. Net zoals bij het bouwen met LEGO, kunnen bouwstenen worden samengevoegd en aangepast om daarmee passende en duurzame interventies en leerervaringen te creëren. Met de inzet van de juiste bouwstenen kunnen we het leren activeren en de opbrengsten optimaliseren.

Intervisie

Persoonlijke reflectie

TMA

Rollenspel

Videobeelden analyseren

Teamfie of Selfie in kaart brengen

Aansluitende producten