Skip to main content

De week van … Kim Onderwijsadviseur & docent

Uit OMJS magazine #10

Adviseur, docent, maar ook auteur van Zelfregulatie in een notendop en Nozie de Nieuwsgierige: wie Kim kent vanuit de praktijk, kent ook haar bevlogenheid. Persoonlijk contact en investeren in relaties staan bij haar voorop. ‘Niet loslaten, maar anders vasthouden’ is haar motto. Ze deelt haar passie graag met anderen en is vastbesloten om samen te werken aan een betere toekomst voor het onderwijs. In de week van Kim zie je hoe ze dat in het dagelijks leven gestalte geeft.

Maandag

Bootcamp Deep Learning

De week begint op een camping in Meerssen, een externe locatie, perfect voor het verzorgen van een bootcamp Deep Learning. Om 9.00 uur start ik met een team uit Maastricht voor een intensieve dag vol actie en leren. Deep Learning is het thema van de dag en ik ben vastberaden om het gedachtegoed met alle teamleden te delen en naar hun praktijk te vertalen.

Variatie en plezier

Het programma is gevarieerd: van filmfragmenten tot teambuilding en energizers. Alle teamleden daag ik uit om de zes C’s van Deep Learning te vertalen naar de praktijk. We werken aan verschillende opdrachten, er wordt veel gelachen en er worden zelfs droombeelden voor de school uitgewerkt. Om 21.00 uur sluit ik deze eerste dag van de werkweek met een goed en voldaan gevoel af. Het team is ‘aan’ gezet en gaat zich verdiepen in de verdere inhoud van het praktijkboek Deep Learning in de praktijk.

Dinsdag

Opleiding Intern Begeleider

Dinsdag begint met een autorit van het ‘diepe zuiden’ naar kantoor. Dat betekent ook: rekening houden met files en vertraging. Vanuit de auto bel ik met collega Linda die, net als ik, al vroeg op pad is. We lopen even lekker samen de week door. Nog net op tijd kom ik op kantoor aan. Daar heeft mijn collega Sandra al alles klaargezet voor de start van een nieuwe opleidingsgroep. Altijd spannend en leuk om een groep nieuwe deelnemers te ontmoeten en samen deze tweejarige opleiding af te trappen. Sandra en ik werken al vijf jaar samen en vormen een gouden duo. We kunnen het goed met elkaar vinden, hebben dezelfde visie op ons werk en streven allebei altijd naar kwaliteit. Dat willen we graag overbrengen op onze deelnemers. Om 16.30 uur kijken we tevreden terug op de dag. Ook dit is weer opgestart!

Woensdag

E-mails en formatief handelen

Woensdagochtend start ik thuis op en werk ik mijn e-mails bij. Na een studiereis Leuven en volle dagen uitvoering, blijkt mijn inbox een beetje ontploft. Na de lunch begeleid ik een werkgroep (bij mij om de hoek) op het gebied van formatief handelen. Ik ben altijd scherp op de rollen en taken die werkgroepleden hebben in een ontwikkeltraject. Uiteindelijk moeten ze het zonder mij kunnen en ervaren hoe ze dit zelf kunnen uitdragen en begeleiden. Rond 16.00 uur wandel ik (je leest het goed, soms heb ik geluk) naar huis, geniet van een lekkere cappuccino, reflecteer op mijn drukke week tot nu toe en maak mijn hoofd leeg tijdens een intensieve sportles.

Donderdag

Deep Learning meets KLIJFlab

Op donderdag stap ik alweer vroeg de auto in voor enkele overleggen met collega’s. Aangezien ik vaak alleen op pad ben, vind ik ‘thuiskomen’ op kantoor ook altijd erg fijn. Samen met Annet mag ik deze ochtend een studiemoment voorbereiden voor een maatwerktraject voor een school: in dit traject wordt Deep Learning gekoppeld aan de neurowetenschappelijke inzichten van het KLIJFlab. Zelf vind ik het altijd erg mooi hoe er verbindingen gemaakt kunnen worden en is het een uitdaging voor mezelf om deze koppelingen te maken en te vertalen naar de vraag van de school.

Altijd in gesprek en reflectie

’s Middags volgt er nog een digitaal stuurgroepoverleg met een school in Utrecht. Samen evalueren we de vorige bijeenkomst en bereiden we ons voor op de volgende bijeenkomst over drie weken. Ik kan genieten van de afwisseling in mijn werk, maar het vraagt ook een goede planning en zelfsturing om grenzen te bewaken en keuzes te maken. Vanavond kies ik ervoor om even helemaal niets te doen ;-).

Vrijdag

Op bezoek

Opgeladen stap ik de auto weer in, dit keer voor klasbezoeken op een school die ik inmiddels voor het derde jaar begeleid. Dit jaar ligt het accent wederom op activerende didactiek en ik werk samen met de intern begeleider om leraren in hun ontwikkelproces te ondersteunen. Door de jaren heen heb ik gemerkt dat ik bij alle klasbezoeken die ik doe, expliciet moet benoemen dat ik niet kom om te beoordelen. Ik word liever gezien als ‘kritische vriend’ en focus me vooral op ontwikkeling en groei van de onderwijsprofessionals.

Het zijn altijd intensieve dagen, maar ik kan op dat soort momenten ook altijd weer enorm genieten van de praktijk. Ik maak opnamen van de nagesprekken om samen met mijn OMJS-collega’s te bespreken. We wisselen op interne teamdagen beelden en ervaringen met elkaar uit, omdat we samen willen leren van wat iedereen individueel beleeft. Onderweg naar huis bel ik nog even met mijn collega Kimberly om te reflecteren op de week, maar ook om alvast heerlijk vooruit te kijken naar het weekend.

Kim GeratsOnderwijsadviseur en docent bij OMJS
Close Menu

Onderwijs Maak Je Samen

Steenovenweg 50
5708HN Helmond

T: +31(0)492881157
E: info@onderwijsmaakjesamen.nl