Downloads Kladje de kunstenaar
Ben je niet via Kladje de kunstenaar op deze pagina gekomen? Maak hier dan kennis met Kladje!
Kladje de kunstenaar
40 kaarten die je aanzetten tot nadenken en filosoferen over kunst.
Opzet van de activiteiten
De activiteiten beginnen steeds met een zogenaamde denkstarter: een opdracht waarin kunst een rol speelt. De leerlingen moeten iets maken, kunst bekijken of een andere opdracht uitvoeren. Deze opdracht zet leerlingen aan het denken over iets wat met kunst te maken heeft of over een onderwerp dat door de kunst ter sprake komt. Daarna volgt altijd een verdiepend gesprek. Hiervoor vind je op de achterkant van de kaarten doordenkers, die meestal bestaan uit vragen en soms uit een denkoefening. Tot slot volgen een kijktip en een doetip, soms in omgekeerde volgorde. Met de kijktip bekijk je samen kunst en laat je leerlingen daarover hun mening geven. Met de doetip gaan de leerlingen kunst maken en/of creatief aan de slag.
Onderdeel van de activiteit is altijd een denkgesprek. Dit voer je op een filosofische manier. Dat wil zeggen dat er geen goede of foute antwoorden bestaan. Als begeleider oordeel je dus niet over de mening van de leerlingen. Het is wel belangrijk dat de leerlingen steeds argumenten geven bij hun antwoorden: ze moeten uitleggen waarom ze iets vinden, zeker bij gesloten vragen waarop hun antwoord ‘ja’ of ‘nee’ was.