Kansengelijkheid – een kwestie van tijd
Hoe vergroot ik de kansengelijkheid voor leerlingen in mijn basisschool? Welke invloed heeft tijd op de kansen van leerlingen? Is er voldoende (leer)tijd om alle onderwijsdoelen te behalen?
I n ‘kansengelijkheid, een kwestie van tijd’ biedt auteur Marjolein Ploegman inzicht in het aandeel dat de school heeft in het vergroten of verkleinen van kansengelijkheid. Daarbij verliest ze de realiteit niet uit het oog: de grote maatschappelijke opdracht van scholen en de uitdagingen waarmee het onderwijs kampt, zoals het tekort aan leraren. Ze maakt helder waar de handelingsruimte van professionals zich bevindt. Niet alleen theoretisch onderbouwd, maar met concrete voorbeelden en handvatten om beredeneerde keuzes te maken in schoolbeleid en de inrichting van het onderwijs op je school.
”Gelijke kansen beginnen bij gelijke onderwijstijd
Doelgroep
Deze publicatie helpt zowel leraren als schoolleiders met het vraagstuk van kansen(on)gelijkheid verder te doorgronden en laat je op een andere manier kijken naar hoe we ons onderwijs vormgeven. Daarnaast bevat het aanknopingspunten om op kleine en grote schaal aan de slag te gaan om de kansengelijkheid voor jouw leerlingen te vergroten. De suggesties uit dit boek zijn dan ook toe te passen in elke (reguliere) school. Op een andere manier kijken naar en omgaan met tijd kost niets, maar kan meer opleveren dan je denkt.
Auteur
Dit boek is geschreven door Marjolein Ploegman, onderwijs- en organisatiedeskundige en oprichter en voormalig directeur/bestuurder van De School in Zandvoort.