Traject Beredeneerd aanbod Jonge Kind
Herken je je in deze uitspraken?
- We willen ons aanbod in de onderbouw sterker neerzetten, met meer samenhang tussen het leerkrachtgestuurde aanbod in kringen en de speel-werktijd.
- We zijn bij ieder thema hard aan het werk om betekenisvolle activiteiten te bedenken, maar hebben de doelen niet altijd scherp.
- We hebben onvoldoende zicht op of ons aanbod in de onderbouw dekkend is: hebben we aan het eind van twee jaar onderbouw alles aangeboden?
- Het ontbreekt ons aan kennis over de leer- en ontwikkelingslijnen bij jonge kinderen.
- De betrokkenheid van de kinderen in grote en kleine kringen is heel wisselend en het lukt ons niet altijd goed om te differentiëren.
- We merken dat het lastig is jonge kinderen te volgen in hun ontwikkeling en daarop aan te sluiten.
- We leggen van alles vast, maar het voelt vooral als administratieve last. Hoe maken we hierin de juiste keuzes: wat moet, wat mag en wat is nodig om sterk onderwijs voor het jonge kind neer te zetten?
- Hoe kunnen we het beredeneerde aanbod wegzetten in een werkbare themaplanning?
Onze experts op het gebied van Jonge Kind
Inhoud & werkzaamheden
Dit traject bestaat in basis uit drie of vier scholingsbijeenkomsten (dagdelen), waarbij we het proces vanuit de praktijk aansturen.
We starten de bijeenkomsten vanuit visie op het onderwijs aan het jonge kind. Hieraan wordt de kennis gekoppeld over hoe het jonge kind leert en hoe de breinontwikkeling verloopt. We maken daarbij een directe verbinding met voorbeelden uit de praktijk in een onderbouwklas. Vervolgens brengen we samen de cyclus ‘opbrengstgericht werken met jonge kinderen’ in beeld voor de school. Hoe hebben we onze leerlingen en de groep in beeld? Wat willen we bereiken, kennen we de doelen? Hoe koppelen we daar een passend aanbod aan dat afgestemd is op de verschillen binnen en tussen de groepen? Hoe evalueren we dit ten slotte met elkaar, met oog voor wat al dan niet is aangeboden, maar ook voor wat kinderen daadwerkelijk beheersen?
Onderwerpen
- van doelen naar leerlijnen, vertaling naar een jaarplanning;
- routinedoelen en focusdoelen bepalen, 40-wekenaanbod;
- van doelen naar aanbod, themavoorbereiding en themaplanning maken;
- differentiatie binnen het aanbod, niveaus van leren;
- volgen van de ontwikkeling, observatie en registratie.
- spelontwikkeling en spelbegeleiding;
- een rijke leeromgeving inrichten;
- verdieping op breinontwikkeling bij jonge kinderen;
- doorgaande lijn en overgang groep 3.
Alle onderwerpen worden aangeboden in een mix van kennisoverdracht, praktijkvoorbeelden en concrete toepassingen, uitwisseling van kennis en ervaring tussen leerkrachten en praktische werkmomenten.
”Verstevig het onderwijs in de onderbouw.
Bedoeling en inzet
van de stuurgroep:
Opbrengsten
- De cyclus ‘opbrengstgericht werken met jonge kinderen’ is in beeld gebracht voor de school, met mogelijke aandachts- of verbeterpunten.
- Het onderbouwteam heeft concrete doelen en actiepunten geformuleerd (lange en korte termijn) en een aanzet gegeven tot een ontwikkel-jaarplan voor de onderbouw.
- Leerkrachten kunnen doelen vertalen naar betekenisvolle leeractiviteiten in een rijke leeromgeving.
- Leerkrachten kunnen vanuit doelen een beredeneerde themaplanning opstellen, die is afgestemd op de onderwijsbehoeften van leerlingen.
- Leerkrachten kunnen vanuit het beredeneerde aanbod bepalen op welke doelen de focus komt te liggen bij observeren en registreren.
- Leerkrachten weten hoe ze een kleuter doelgericht kunnen observeren en hoe ze dit structureel in kunnen plannen in de dagelijkse werkzaamheden.
Andere (optionele) bouwstenen
Elke ontwikkeltraject wordt afgestemd op de context en specifieke (ontwikkel)behoeften van de school. Op basis van een intakegesprek ontwerpen we een passend aanbod, dat kan bestaan uit diverse bouwstenen. Net zoals bij het bouwen met LEGO, kunnen bouwstenen worden samengevoegd en aangepast om daarmee passende en duurzame interventies en leerervaringen te creëren. Met de inzet van de juiste bouwstenen kunnen we het leren activeren en de opbrengsten optimaliseren.
Praktijkopdrachten
Ga aan de slag met de inhoud van bijeenkomsten in de eigen groep.
Observaties
- Bouwobservatie op basis van het spinnenweb van Van den Akker. Welke afspraken zien we terug in de praktijk? Hoe is de werkwijze tussen de groepen op elkaar afgestemd?
- Observaties op leerkrachtniveau, gericht op vaardigheden en klassenmanagement.
Werksessie:
Begeleid werkmoment om bijvoorbeeld een thema voor te bereiden.