Dolf Weverink schreef een recensie over ‘Mijn school als merk’, geschreven door Guus Pastijn.
Voor nieuwe leerlingen moet je als school steeds meer moeite doen. Je moet van je laten horen, duidelijk maken wat je te bieden hebt en voor wie je relevant wilt zijn. Want een school is nooit zomaar een school en ouders worden steeds kritischer.
Guus Pastijn laat in ‘Mijn school als merk’ zien hoe je je school letterlijk op de kaart zet. Niet door reclame te maken, maar door een slimme mix van middelen en media in te zetten. Het draait allemaal om een goed en helder verhaal. Maak duidelijk wat je te bieden hebt en voor welke doelgroepen je er bent. Dat kan door te laten zien wat je aan sport, cultuur of wetenschap en techniek doet. Of door te vertellen dat je gewoon goed onderwijs geeft. Met filmpjes, verhalen en nieuws op je website, je social media, nieuwsbrieven, vlogs en blogs. Lokale nieuwsmedia zijn altijd geïnteresseerd in een herkenbaar en interessant verhaal en zo bouw je bereik op.

‘Zo positioneer ik mijn school’, de ondertitel van het boek, is een kwestie van heldere keuzes maken en die met het hele team uitdragen. Zo worden de ouders en de leerlingen ambassadeurs van jouw school en wordt het makkelijker om talent en nieuwe leerlingen aan je te binden
‘Mijn school als merk’ is een lekker praktisch boek dat schoolleiders, bestuurders, teamleiders en docenten handvatten geeft om morgen mee aan de slag te gaan. Van harte aanbevolen.
Dolf Weverink
Juni 2021
Dolf Weverink is schrijftrainer en schrijfcoach. Hij geeft ‘Betere teksten en Storytelling’ in de Leergang Schoolpositionering en Onderwijsmarketing van Dyade, waar auteur Guus Pastijn course director is.
Mijn school als merk
Zo positioneer ik mijn school
In dit boek beschrijft Guus Pastijn, in overzichtelijke stappen, de weg om een onderscheidende positie succesvol te kunnen claimen. Geen ingewikkeld marketingjargon of complexe schema’s, maar een inspirerend verhaal over hoe je als niet marketingdeskundige van je school een onderscheidend merk kunt maken. Als elke school dit zou doen, dan valt er voor ouders en leerlingen, op basis van een duidelijk profiel en een aansprekende positionering, echt wat te kiezen.
