Skip to main content

De totstandkoming van Nozie de nieuwsgierige

Uit OMJS Magazine #7
Tekst: Emily Gordts

Een idee alleen is niet genoeg. Wat komt er allemaal kijken bij het ontwikkelen van een nieuw product? OMJS gunt je een inkijkje in het proces: hoe een actieve samenwerking tussen drie partijen tot een gaaf product leidde. In dit geval verschijnt er twee jaar na het eerste idee een prachtige box, die de nieuwsgierigheid van leerlingen prikkelt en tegelijkertijd hun onderzoeks- en ontwerpvaardigheden stimuleert.

Herfst 2019

Na de succesvolle lancering in 2019 van Boekie de boekenverslinder – gericht op boekpromotie en leesmotivatie – speelt de gedachte bij OMJS om een opvolger te creëren rondom onderzoekend en ontwerpend leren. En dan neemt Hein van den Bemt, projectleider van het Expertisecentrum Wetenschap & Technologie Zuid-Holland (EWTZH), contact op met precies zo’n idee. Samen met Joke Visschedijk en Els Kok (Ontwerpen in de klas) gaan ze sparren. Twee maanden later hebben Hein, Els en Joke hun ideeën verenigd. Het brainstormen met het OMJS-team (onderwijsadviseur Kim Gerats, oud-onderwijsadviseur Puck Lamers en uitgever Iris Verlijsdonk-Tabor) kan beginnen. Wat is het doel van de box? Gaat het alleen om onderzoekend en ontwerpend leren of ook om het prikkelen van nieuwsgierigheid van leerlingen? Wat zijn de succesfactoren van Boekie die ze kunnen overnemen?

Lente 2020

De verkennende fase is in volle gang als het coronavirus voor het eerst over Nederland heen golft. Vond de eerste brainstorm nog gezellig plaats op kantoor, de volgende sessies zijn allemaal online. Dat belet de betrokkenen niet om vol energie na te denken over de inhoud van de nieuwe box. En natuurlijk ook over een naam voor Boekies vriendje: wordt het Ollie de onderzoeker, Prikkie de prikkelaar of toch iets anders?

Herfst 2020

Handen uit de mouwen: vooral Els en Joke gaan aan de slag met het ontwikkelen van een testpakket. De vijftien testkaarten moeten zo realistisch mogelijk zijn, dus gaat Mark Verlijsdonk (grafisch vormgever van OMJS) aan het werk. Midden in coronatijd verspreidt Kim het testpakket over verschillende scholen in Nederland. Via een enquête geven de participerende scholen (in zowel het speciaal als het regulier onderwijs) waardevolle feedback. Zo wordt de doelgroep verkleind (groep 4 valt af) en de handleiding uitgebreid. Over de naam is nog geen consensus, dus gaan Puck, Kim, Mark en Iris nog een creatieve denksessie met elkaar aan. En dan komen ze op het Engelse woord voor ‘nieuwsgierig’: nosey. Yes! Dat wordt ’m: Nozie de nieuwsgierige! Ondertussen is ook een goede streefdatum gevonden om Nozie te lanceren: het weekend van de wetenschap (2-3 oktober 2021). De onderzoeks- en ontwerpvaardigheden van Nozie sluiten immers perfect aan bij thema Wetenschap en Technologie.

Lente 2021

Mark gaat verder met het ontwikkelen van de overige 25 versies van Nozie: op elke kaart doet Nozie wat anders. “Voor mij blijft het een bijzondere taak om zo’n product een gezicht te geven en om zo’n Nozie in allerlei vormen uit te werken.” Mark ontwierp ook alle 45 versies van Boekie én 20 versies van Boekie Junior.

Zomer 2021

De tijd begint te dringen. De deadlines zijn strak en de ene partij is afhankelijk van de andere. Zo zijn er twee drukkers: een die de kaarten drukt en een die de doosjes drukt en de kaarten sealt en inpakt. Het vergt een flink staaltje ‘reverse engineering’ van uitgever Iris om de lancering te halen. De corrector redigeert de definitieve teksten, nadat alle betrokkenen allerlei feedback hebben verwerkt. De eindversie wordt gedubbelcheckt en op 31 augustus is het zover: al het materiaal gaat richting de drukkers.

Herfst 2021

Alle betrokkenen maken zich klaar voor de lancering. Er worden productfoto’s geschoten, Nozie wordt aangeboden in de webshop, het persbericht kan de deur uit en ook de productmail valt in menige inbox. Kim en Els nemen in oktober een vodcast op. Steeds meer Nozies vinden hun weg naar de scholen. Ook de ruim 600 Vrienden van OMJS (abonnees) krijgen het pakket toegestuurd, in de hoop dat Nozie zoveel mogelijk leerlingen in Nederland – ook allemaal nieuwsgierige sponsjes – zal uitdagen om nieuwe dingen te leren. Welkom, Nozie!

Nozie de nieuwsgierige

40 ideeën die de nieuwsgierigheid stimuleren

Nieuwsgierigheid is de motor voor leren. Denk maar aan de laatste keer dat jij nieuwsgierig was naar een antwoord op die brandende vraag of naar een oplossing voor dat uitdagende probleem. Op zo’n moment ontstaat een sterke wens om te onderzoeken of om te ontwerpen. Een wens om te leren. Volgens Nozie is iedereen van nature nieuwsgierig. Die natuurlijke nieuwsgierigheid krijgt echter niet altijd voldoende ruimte. Nozie de nieuwsgierige helpt je die ruimte te nemen!

Door de Noziekaarten in te zetten ontwikkelen leerlingen van groep 5 t/m 8 waardevolle onderzoeks- en ontwerpvaardigheden. Ze krijgen de kans om zich te ontwikkelen tot creatieve denkers en probleemoplossers. Dat is precies wat de wereld van morgen nodig heeft.

Mockup Nozie de nieuwsgierige
Ontwikkeld door Onderwijs Maak Je Samen + Ontwerpen in de klas
Ondersteund door Expertisecentrum Wetenschap & Technologie Zuid-Holland (EWTZH)
Redactie: Kim Gerats (OMJS), Puck Lamers (OMJS), Els Kok (Ontwerpen in de klas), Joke Visschedijk (Ontwerpen in de klas), Hein van den Bemt (EWTZH)
Uitgever: Uitgeverij OMJS en Ontwerpen in de klas
Taal: Nederlands
EAN: 7442944292234
Uitvoering: doos + gelamineerde kaarten, kleur
Jaar van uitgave: 2021
Druk: 1e druk
Aantal pagina’s: 40 kaarten + handleiding
Close Menu

Onderwijs Maak Je Samen

Steenovenweg 50
5708HN Helmond

T: +31(0)492881157
E: info@onderwijsmaakjesamen.nl