Skip to main content

Praten met lengtematen.inhoudsmaten. gewichtsmaten. oppervlaktematen. volumematen. geheugenmaten. referentiematen.

Je herkent ze vast wel in je rekenmethode.

Opgaven zoals: Welke maat hoort bij deze afbeelding?
Kies uit: mm – cm – m – km

Je herkent ook vast de leerlingen in je klas die dit soort opgaven lastig vinden. Waar kan ik aan denken bij een millimeter? En bij een kilometer?

Om grip te krijgen op het metrieke stelsel is het belangrijk dat leerlingen beelden bij de maten ontwikkelen en deze gaan herkennen. Deze zogenoemde referentiematen gaan we de leerlingen niet uitleggen en vertellen maar gaan we samen ontdekken, ervaren en ontwikkelen. Deze poster is bedoeld om referentiematen op een (voor leerlingen) betekenisvolle manier te koppelen aan de verschillende grootheden binnen ons metriek stelsel.

Er zijn (binnenkort) voor zes grootheden posters beschikbaar:

  • Lengte
  • Inhoud
  • Gewicht
  • Oppervlakte
  • Volume
  • Geheugen

Hoe kun je met deze poster werken?

De werkwijze kan voor iedere poster hetzelfde zijn. Hierbij een aantal suggesties hoe je met de posters kunt werken.

Een poster die in de klas hangt.

Bij de introductie van een grootheid ga je als leerkracht samen met je klas op zoek naar passende referentiematen. Bijvoorbeeld bij de introductie van een ‘meter’ een bordliniaal of een grote stap. Vervolgens ga je op zoek naar een afbeelding of maak je een foto van de gekozen referentiemaat. Deze afbeelding/foto wordt bij de desbetreffende maat op de poster geplakt. Op deze manier kun je samen met je leerlingen aan alle maten op de poster een referentiemaat koppelen. Je vult de poster met de maten die passend zijn bij jouw jaargroep. De poster kan met de leerlingen meegroeien.

Download het leerlingblad.

Wanneer je een grootheid hebt geïntroduceerd kun je leerlingen het leerlingblad geven. Ze kunnen dan zelf aan de slag met de zoektocht naar andere afbeeldingen/foto’s die als hun eigen referentiemaat zouden kunnen dienen bij de desbetreffende maat. Op deze manier kijken leerlingen verder dan één referentiemaat. Wanneer ze dit ook nog eens doen binnen hun eigen belevingswereld maakt dat het nog betekenisvoller.

Daag je leerlingen uit om zelf ‘wist je datjes’ op te zoeken!

Voel je vrij om de poster en het leerlingenblad op andere manieren te gebruiken. Wij zijn benieuwd naar jouw toepassingen!

Wil je de toepassing delen of heb je vragen over de poster(s), neem dan contact op met een van onze adviseurs en experts op het gebied van rekenen:

Close Menu

Onderwijs Maak Je Samen

Steenovenweg 50
5708HN Helmond

T: +31(0)492881157
E: info@onderwijsmaakjesamen.nl