Traject TMA teamanalyse
Herken je je in deze uitspraken?
- We willen een talentgerichte organisatie inrichten en ontwikkelen.
- We willen daarbij op een wetenschappelijk verantwoorde manier te werk gaan.
- We willen in dat kader de talenten en drijfveren van individuele teamleden identificeren.
- We willen weten wat deze talenten en drijfveren kunnen betekenen voor het team als geheel.
- We willen individuele teamleden hun talenten en drijfveren leren ontwikkelen en benutten.
- We willen dat het team als geheel zijn talenten en drijfveren leert ontwikkelen en benutten.
Bedoeling en inzet
Inhoud en werkzaamheden
De Talenten Motivatie Analyse (TMA) is een persoonlijkheidsmeting en een instrument dat drijfveren, talenten en daarmee motivatie en ontwikkelbaarheid meet. Zo’n TMA geeft een gedetailleerd inzicht in je natuurlijke gedrag: het gedrag dat je vertoont zonder er bewust op bij te sturen. Verreweg het meeste gedrag dat mensen laten zien, is natuurlijk gedrag, omdat dit min of meer vanzelf gaat en over het algemeen weinig energie kost. Inzicht hierin helpt je om de regie over je eigen ontwikkeling te vergroten.
Bij de TMA teamanalyse staat de TMA in dienst van de ontwikkeling van het team en daarmee van de organisatie als geheel. Deze analyse wordt begeleid door een gecertificeerde adviseur van OMJS.
De analyse start met een wetenschappelijk gevalideerde vragenlijst om de drijfveren, talenten en competenties van medewerkers in kaart te brengen. Elk teamlid vult deze vragenlijst individueel online (e-assessment) in.
Na het invullen van de vragenlijst wordt met ieder teamlid individueel een afspraak gepland om betekenis te geven aan de uitkomsten van de analyse. We nemen hier uitgebreid de tijd voor, zodat medewerkers alle ruimte hebben om hun vragen te stellen en betekenis te geven aan de uitkomsten. Hierna gaat de adviseur aan de slag met het maken van een teamanalyse.
- Welke talenten en valkuilen horen bij dit team?
- Wat betekent dit voor de aansturing van processen in het team?
- Hoe kunnen we de talenten beter benutten?
- Welk teamlid heeft welke competenties goed ontwikkeld?
- Wat kan dit betekenen voor bepaalde werkzaamheden?
Opbrengsten
- Je hebt kritisch je eigen toetsbeleid geëvalueerd: waarom, wie, wat en hoe toetsen we?
- Je kunt praktisch aan de slag met ‘Kleuter in beeld’.
- Je kunt verschillende rapportages inzetten om inzicht in de (brede) ontwikkeling van kleuters te krijgen.
- Je kunt een degelijke analyse opzetten.
- Je kunt je analyse vertalen naar input voor een beredeneerd aanbod.