Traject Visie Jonge Kind
Herken je je in deze uitspraken?
- We zien verschillen in de werkwijze tussen de verschillende onderbouwgroepen op onze school en willen meer op één lijn komen.
- We willen samen heldere uitgangspunten formuleren over de aanpak en werkwijze in de onderbouw: hoe willen we werken en wat zien we dan concreet in onze groepen?
- We hebben behoefte aan een inhoudelijk verdiepend gesprek over wat wij als leerkrachten verstaan onder krachtig kleuteronderwijs, gebaseerd op kennis en inzichten over de ontwikkeling van het jonge kind.
- We merken dat we zoekende zijn in wat de algemene schoolvisie voor het onderwijs in onze onderbouwgroepen betekent.
- We zijn op zoek naar een gedragen onderbouwvisie.
Onze experts op het gebied van het Jonge Kind
Inhoud & werkzaamheden
Dit traject bestaat in basis uit drie of vier scholingsbijeenkomsten (dagdelen), waarbij we het proces vanuit de praktijk aansturen door een stuur- of werkgroep te ondersteunen. Deze groep wordt tussentijds begeleid door de adviseur.
Dit traject kan worden aangevuld met bouwstenen zoals observaties of videoconsultatie.
”Een gedragen onderbouwvisie ontwikkelen en in praktijk brengen.
Bedoeling en inzet
Opbrengsten
- Een praktische uitwerking van de schoolvisie is vertaald in uitgangspunten voor het onderwijs aan jonge kinderen.
- Er is vanuit een gezamenlijk gedragen onderbouwvisie inhoud en betekenis gegeven aan de negen elementen uit het curriculaire spinnenweb.
- De uitgangspunten zijn concreet, eenduidig en bij iedereen bekend en ze kunnen worden gehanteerd in groepsbezoeken tijdens, maar ook na dit traject.
- Er is meer overeenstemming in aanpak en werkwijze tussen de verschillende groepen en er is in beeld gebracht waar dit nog aandacht behoeft.
- Teamleden hebben de aspecten omgezet naar ontwikkelpunten, waarin samenwerking en overleg met elkaar moeten leiden tot concrete acties. Doelen en criteria hiervoor worden gezamenlijk vastgesteld.
Andere (optionele) bouwstenen
Elke ontwikkeltraject wordt afgestemd op de context en specifieke (ontwikkel)behoeften van de school. Op basis van een intakegesprek ontwerpen we een passend aanbod, dat kan bestaan uit diverse bouwstenen. Net zoals bij het bouwen met LEGO, kunnen bouwstenen worden samengevoegd en aangepast om daarmee passende en duurzame interventies en leerervaringen te creëren. Met de inzet van de juiste bouwstenen kunnen we het leren activeren en de opbrengsten optimaliseren.
Observaties
- aanvullende bouwobservatie als nulmeting of om opbrengsten aan het eind van het traject in beeld te brengen;
- observaties op leerkrachtniveau, gericht op vaardigheden en klassenmanagement.
MT-begeleiding
MT-begeleiding om het proces een vervolg te kunnen geven en in te bedden in de schoolorganisatie.