Het is vaak beter om goede vragen te (laten) stellen dan zelf goede antwoorden te geven. Met vragen beweeg je anderen tot denken en dat brengt leerprocessen op gang die effectiever kunnen zijn dan kennisoverdracht.
Het stellen van de juiste vragen is echter niet eenvoudig. De socratische methode is een manier om een onderzoekende dialoog op gang te brengen.
De vragenmatrix is gebaseerd op deze methode en kan als hulpbron worden ingezet om een onderwerp dieper te verkennen en om leerlingen meer onderzoekende vragen te leren stellen.
Vragenmatrix gebruiken
Enkele manieren waarop de vragenmatrix kan worden gebruikt:
1. Begin van de vraag
Maak dobbelstenen of spinners om een ander begin van de vraag aan te geven, bijvoorbeeld:
- Wat?
- Welke?
- Waar/Wanneer?
- Wie?
- Waarom?
- Hoe?
2. Vinden van een reden
Maak dobbelstenen of spinners op basis van vragen met een bepaalde nadruk, bijvoorbeeld het vinden van de reden:
- Waarom is…?
- Waarom deed…?
- Waarom kan…?
- Waarom zou…?
- Waarom zal…?
3. Vragenmatrix
Geef elke groep hun eigen vragenmatrix en stimuleer leerlingen om een vraag te stellen met behulp van een van de startvragen. Zodra men een startvraag heeft ‘gebruikt’ denken ze hem af met een fiche. Het begin van de vraag kan dan niet opnieuw in dezelfde ronde worden gebruikt, wat de formulering van verschillende soorten vragen door de groep aanmoedigt.
Geen dobbelsteen?
Gebruik de OMJS dobbelsteen.