Boekie in The Voice
“Regelmatig kom ik ontzettend leuke ideeën tegen als ik thuis op de bank scroll door Twitter of LinkedIn. Deze keer kwam ik het idee tegen van Naomi Smits. Het past precies bij onze recente uitgave van Boekie de boekenverslinder.
Ik heb contact gezocht met Naomi en haar enkele vragen gesteld. Uiteindelijk hebben we een nieuwe Boekie-kaart ontwikkeld.
Heb jij Boekie al in je bezit? Print hem uit en voeg hem toe aan je Boekie-box! Nog niet in het bezit? Bestel Boekie dan direct in onze webwinkel!
Laat je inspireren en ga aan de slag met ‘Boekie – The Voice’!
Heb jij ook een leuk idee, laat het ons weten via info@onderwijsmaakjesamen.nl en misschien komt jouw idee ook in de volgende uitgave van Boekie!”
Barbara van der Linden
Interview met Naomi
Vertel eens iets over jezelf?
Ik ben Naomi Smits, juf van groep 3 op De Krullevaar in De Meern. Naast juf ben ik ook tekstschrijver en onderwijscolumnist voor Trouw en Juf & Meester
Welke rol speelt boekpromotie en leesmotivatie in je klas/school?
Boekpromotie en leesmotivatie spelen een grote rol. Ik ben zelf een echte boekenwurm en vind het heerlijk om kinderen te leren lezen en te zien genieten van een goed boek. Daarom gebruik ik veel verschillende vormen om de boeken te promoten en het leesplezier te verhogen. Als een kind verzucht dat hij of zij dol op lezen is, dan is mijn missie geslaagd.
Kan je een korte beschrijving van jouw idee geven voor een Boekie kaart: The Boeken Voice?
Zet vier leerlingen op een kruk en lees een stuk voor uit een boek. Wil je het boek zelf lezen, dan draai je om. Draaien er meer leerlingen om, dan wordt er gestreden en kies ik op basis van de argumenten wie het boek als eerste mag lezen. Net als in The Voice. Ik wissel af in boeken; leesboeken, infoboeken, sprookjes, strips … en kies ook steeds andere kinderen uit.
Bovenstaand idee hebben wij uitgewerkt tot kaart 46: The Voice.
Aan de slag!
Training Technisch lezen en leesmotivatie
Geïnspireerd geraakt én wil je meer weten over leesmotivatie? Volg dan de training Technisch lezen en leesmotivatie!
In deze training leer je wat werkt voor goed technisch leesonderwijs. We bespreken doorgaande leerlijnen en vertalen deze naar ik-doelen voor leerlingen en bewezen effectieve leesaanpakken. Je oefent met het maken van een goede kwalitatieve leesanalyse, waarna je de onderwijsbehoeften van leerlingen nog specifieker in beeld brengt. Zo worden de leerlingen eigenaar van hun eigen leesproces. Na deze training krijgen boekpromotie en leesmotivatie meer prioriteit in jouw groep of school!