Skip to main content

In Onderzoekend vermogen in een notendop komen diverse afbeeldingen, tools & posters voor. Hierbij vind je de betreffende downloads:

Werkmodellen & posters:

Inleiding

Afbeelding: O, ZO?! (blz. 6)

Hoofdstuk 1

Afbeelding 1: Vier componenten van onderzoekend vermogen (blz. 14)
Afbeelding 2: O, ZO?! (blz. 15)
Tabel 1: Overzicht aspecten onderzoekende houding (blz. 18)
Afbeelding 3: Leermodel (blz. 20)
Poster: Iedereen is begaan met het veranderen van de wereld (blz. 22)
Tabel 2: De vormen en kenmerken van verschillende typen onderzoek in onderwijs (blz. 24)
Poster: Onderwijs gaat over de balans (blz. 27)
Afbeelding 4: Kennisbenutting door leraren
Afbeelding 5: Componenten van onderzoekend vermogen in het O, ZO?!-model (blz. 31)
Poster: Kennis zit niet alleen tussen de oren, maar juist tussen de neuzen (blz. 32)

Hoofdstuk 2

Afbeelding 6: Golden circle (blz. 37)
Poster: Idea killers (blz. 39)
Poster: Idea keepers (blz. 41)
Afbeelding 7: Processtappen praktijkonderzoek (blz. 43)
Afbeelding 8: Onderzoeksdoel en onderzoeksvragen (blz. 45)
Poster: Je hebt dwarsliggers nodig om de rails recht te houden (blz. 50)
Dwarsligger praktijkonderzoek (blz. 51)
Dwarsligger Kaart 1 (blz. 52)
Dwarsligger Kaart 2 (blz. 54)
Dwarsligger Kaart 3 (blz. 56)
Dwarsligger Kaart 4 (blz. 58)
Dwarsligger Kaart 5 (blz. 60)
Dwarsligger Kaart 6 (blz. 62)
Dwarsligger Kaart 7 (blz. 64)
Poster: Samen (blz. 69)

Hoofdstuk 3

Afbeelding 12: Ingevuld visgraatmodel (blz. 75)
Afbeelding 13: De ijsberg van McClelland (blz. 78)
Afbeelding 14: Reflectiemodel uit Van Eiland naar WIJland (blz. 81) of bekijk Van Eiland naar WIJland in de webwinkel
Afbeelding 15: Kernkwadrant van Ofman (blz. 82)
Afbeelding 16: GROW-model (blz. 83)
Afbeelding 17: 5W1H-methode (blz. 87)
Afbeelding 18: Voorbeelden van DenkBeelden: Kapstok, Stekker en Mindmap (blz. 88) of bekijk het dossier DenkBeelden óf het boek DenkBeelden in de webwinkel
Afbeelding 19: Een stille dialoog, uit ‘5 minuten leidinggeven’ (blz. 89) of bekijk 5 minuten leidinggeven in de webwinkel
Afbeelding 20: Voorbeeldkaarten en doelen uit Woord&Box (blz. 90) of bekijk Woord&box in de webwinkel
Afbeelding 21: Voorbeeld uit de scan ‘Onderzoekscultuur in de school’ (blz. 91)
Afbeelding 22: Het model van informatievaardigheden (blz. 93)
Afbeelding 23: Databanken voor het onderwijs (blz. 94)
Afbeelding 24: Quotes van leerlingen: wat vinden ze van deze manier van werken? (blz. 97) of download de PDF Breuken

Bijlagen

Regulatieve cyclus (blz. 115)
Praktijkonderzoekscyclus zorg- en onderwijspraktijk (blz. 115)
Cyclus voor praktijkonderzoek (blz. 116)
Achtje van Actieonderzoek (blz. 116)
Cyclus van collectief leren (blz. 117)
ROTOR (blz. 117)
Onderzoekend vermogen (blz. 118)

Ben je hier niet gekomen via het product ‘Onderzoekend vermogen in een notendop’? Bekijk het product dan hier:

Onderzoekend vermogen in een notendop

Onderzoekend vermogen benutten bij professionalisering en schoolontwikkeling

Onderzoekend vermogen heeft impact op professionele groei in vakmanschap en kennis. Het draagt bij aan een betere uitvoering van het leraarschap. Het blijvend ontwikkelen van onderzoekend vermogen vraagt iets van de onderwijsprofessionals zelf. Onder andere kunnen reflecteren op het eigen handelen en gemotiveerd zijn om te leren zijn hiervoor van essentieel belang.

Onderzoekend vermogen in teamverband heeft impact op de kwaliteit van het onderwijs. Samen met en van elkaar leren en voortdurend samen analyseren, uitproberen en evalueren. Wil je dit proces onderdeel laten zijn van de structuur en cultuur in de school, dan vraagt dat een nauwe aansluiting op de visie en het professionaliseringsbeleid van de school.

Auteur(s): Sandra Broers
Uitgeverij: Uitgeverij OMJS
Taal: Nederlands
ISBN: 978-90-79336-36-4
Uitvoering: paperback, kleur
Jaar van uitgave: 2021
Druk: 1e druk
Aantal pagina’s: 120
Close Menu

Onderwijs Maak Je Samen

Steenovenweg 50
5708HN Helmond

T: +31(0)492881157
E: info@onderwijsmaakjesamen.nl