In september 2015 is Onderwijs Maak Je Samen gestart met het publiceren van ‘Slim Kleuteren’. Een publicatie over kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong. Hierin is aandacht voor signalering, aanbod, begeleiding en praktische aanpassingen voor je materialen en activiteiten.
Elke maand verscheen in de nieuwsbrief een hoofdstuk, gratis te downloaden. Zo kon je de gehele publicatie bij elkaar sparen. Na acht maanden is het compleet en verschijnt er geen nieuw hoofdstuk meer.
Om het gemakkelijk te maken hebben we alle hoofdstukken gebundeld tot een reader. De reader is gratis te downloaden en eventueel zelf uit te printen.

Opbouw van de reader
Hoofdstuk 1 Slimme kleuters, een voorsprong of hoogbegaafdheid?
– Hoofdstuk 1A: Slimme kleuters, een voorsprong of hoogbegaafdheid
– Hoofdstuk 1B: Misvattingen (stellingenkaartjes)
– Hoofdstuk 1C: Ontwikkelingsmateriaal verrijken: Berenspel en leeg format
Hoofdstuk 2 Ontwikkelingskenmerken en leereigenschappen
– Hoofdstuk 2A: Ontwikkelingskenmerken en leereigenschappen
– Hoofdstuk 2B: Niveaus van leren
– Hoofdstuk 2C: Ontwikkelingsmateriaal verrijken: Teldopjes
Hoofdstuk 3 Stimulerend signaleren
– Hoofdstuk 3A: Stimulerend signaleren
– Hoofdstuk 3B: Niveaus van vragen stellen
– Hoofdstuk 3C: Ontwikkelingsmateriaal verrijken: Puzzel
Hoofdstuk 4 Breed en doelgericht plannen
– Hoofdstuk 4A: Breed en doelgericht plannen
– Hoofdstuk 4B: Interactie met coöperatieve werkvormen
– Hoofdstuk 4C: Ontwikkelingsmateriaal verrijken: Nitikin
Hoofdstuk 5 Coachend begeleiden
– Hoofdstuk 5A: Coachend begeleiden
– Hoofdstuk 5B: De taxonomie van Bloom
– Hoofdstuk 5C: Ontwikkelingsmateriaal verrijken: Kralenplank
Hoofdstuk 6 Procesgericht volgen en evalueren
– Hoofdstuk 6A: Procesgericht volgen en evalueren
– Hoofdstuk 6B: De taxonomie van Bloom
– Hoofdstuk 6C: Ontwikkelingsmateriaal verrijken: Figura of mozaïek
Hoofdstuk 7 Executieve functies
– Hoofdstuk 7A: Executieve functies
– Hoofdstuk 7B
– Hoofdstuk 7C: Ontwikkelingsmateriaal verrijken: Mini memo