Skip to main content

In Zelfregulatie in een notendop komen diverse afbeeldingen, tools & posters voor. Hierbij vind je de betreffende downloads:

Werkmodellen & posters:

Hoofdstuk 1

Tabel: Specifieke toelichting op de term ‘zelfregulering’ (blz. 16)
Afbeelding: 21-eeuwse vaardigheden (blz. 17)
Afbeelding: Het onderdeel ‘zelfregulering’ uit het O21-spel (blz. 17)
Tabel: Betekenis van leerstrategieën (blz. 19)
Afbeelding: Leermodel voor leerlingen (blz. 23)
Tabel: De elf executieve functies met hun onderverdeling en definitie (blz. 25)
Afbeelding: Cognitieve en executieve functies in relatie tot metacognitie (blz. 28)
Poster: Formatief evalueren is… (blz. 31)
Afbeelding: De cyclus van formatief evalueren (blz. 32)
Tabel: Feed-up, feedback en feed-forward (blz. 34)
Poster: Goede feedback geven, hoe doe je dat? (blz. 36)

Hoofdstuk 2

Afbeelding: Golden Circle (blz. 42)

Hoofdstuk 3

Leerlijn zelfregulering SLO (blz. 56)
Afbeelding: De volledige kijkwijzer (blz. 57)
Afbeelding: De participatieladder (blz. 58)
Tabel: Toelichting op de fasen van de participatieladder (blz. 59)
Afbeelding: De trap naar eigenaarschap (blz. 60)
Poster: De leerkuil (blz. 62)
Afbeelding: Denken om te leren (blz. 63)
Poster: Zo leer ik leren (blz. 64)
Afbeelding: De reflectiekiezer (blz. 67)
Afbeelding: Focusplan (blz. 69)
Afbeelding: Taxonomie van Bloom (blz 70)
Afbeelding: Voortgangs-spinnenweb executieve functies (blz. 71)
Bundeling spelbeschrijvingen Van der Linde-Meijerink & Noteboom (2015) (blz. 73) Afbeelding: Evaluatiestrookje (blz. 75)
Afbeelding: Het belevingsbord (blz. 77)

Trainingen

Wil jij meer weten over zelfregulatie? Onderwijs Maak Je Samen organiseert de training Zelfregulatie, de sleutel naar eigenaarschap.

Wil je met het hele team aan de slag met zelfregulatie? Informeer dan naar de mogelijkheden om de training te organiseren bij jou op school.

Artikelen over zelfregulatie

Ben je hier niet gekomen via het product ‘Zelfregulatie in een notendop’? Bekijk het product dan hier:

Zelfregulatie in een notendop

Praktijkboek voor het ontwikkelen van zelfregulering bij leerlingen

Leerlingen (mede-)eigenaar laten zijn van hun eigen leerproces is cruciaal voor een optimale ontwikkeling, voor het vergroten van intrinsieke motivatie en voor het bevorderen van leerprestaties.

Meerdere factoren lijken invloed te hebben op deze ontwikkeling. Denk bijvoorbeeld aan motivatie, de ontwikkeling van executieve functies, de kracht van feedback en het inzetten van formatief evalueren. Het best komt deze ontwikkeling op schoolniveau tot zijn recht door vanuit visie hieraan te werken. Zo lukt het een uitdagende leeromgeving te creëren die past bij wat iedere individuele leerling nodig heeft voor de eigen ontwikkeling.

Auteur(s): Kim Gerats & Jenneken van der Mark
Uitgeverij: Uitgeverij OMJS
Taal: Nederlands
ISBN: 978-90-79336-32-6
Uitvoering: paperback, kleur
Jaar van uitgave: 2020
Druk: 2e druk (2022)
Aantal pagina’s: 98
Close Menu

Onderwijs Maak Je Samen

Steenovenweg 50
5708HN Helmond

T: +31(0)492881157
E: info@onderwijsmaakjesamen.nl